Boozt fortsätter att ånga på. Efter en stark försäljning i oktober, så fortsatte formkurvan uppåt och fick sig en extra boost av Black Friday i november.
Därmed justerar e-handlaren upp sin prognos för 2023. E-handelsplattformen räknar nu, under helåret 2023, med en försäljningsökning på mellan 13 till 15 procent – och ett justerat rörelseresultat på mellan 370 till 390 miljoner kronor. Detta mot den tidigare prognosen om en ökning på mellan 11 till 115 procent och ett resultat på 350 till 370 miljoner kronor.
Vi är väldigt glada att se att vi har förmågan att vidhålla momentum trots den utmanande marknaden och att våra kunder fortsätter att köpa in i vårt varuhuskoncept, kommenterar vd:n och medgrundaren Hermann Haraldsson.
Boozt fick över 125 000 nya kunder under Black Friday och försäljningen ökade på alla marknader, jämfört med i fjol. Hälften av de sålda varorna tillhörde de nya kategorierna barn, sport, skönhet och heminredning. Även kundklubben Boozt Club växte under Black Week och har nu över 650 000 medlemmar.
På lagret i Ängelholm hanterades 20 000 produkter per timme, samtidigt som det sattes nya produktionsrekord under den mest intensiva perioden. Det kan jämföras med runt 15 000 hanterade produkter i timmen förra året.
Det genomsnittliga ordervärdet fortsätter att öka och antalet kunder som köper i mer än en kategori är rekordhögt. Detta är ett bevis på vårt relevanta erbjudande i alla kategorier men också att vårt beslut om att investera i en stark lagerposition inför högsäsongen var korrekt, avslutar vd:n.