ANNONS

Efter tuffa tvärstoppet - nu skickar PostNord till Kina igen

Frakten till Kina har så smått återgått till det normala - men på andra håll är det fortsatt stopp.
Foto: Nils Thune/TT

"Har i dagsläget inga prognoser".

ANNONS

I början av februari tvingades PostNord stoppa alla försändelser till Kina. Anledningen var att coronaviruset, som vid det laget bara hade börjat märkas av i mindre skala i Europa, hade slagit ut Kinas infrastruktur. Som en följd av det hade alla PostNords samarbetspartners fått ställa in sina flyg till Kina, och därmed tvingades man införa ett fraktstopp.

LÄS ÄVEN: Spelet bakom kulisserna - därför stoppade PostNord posten till Kina

Nu kan vi rapportera att fraktsituationen mellan Sverige och Kina så smått har börjat återgå till det normala.

Det är delvis öppet. Post och International Parcel ska fungera, även om det fortfarande tar längre tid än vanligt på grund av bristande flygkapacitet. Tjänsten PostNord Parcel är fortfarande stängd, och vi har i dagsläget inga prognoser. Det är smått omöjligt att spå när världen kommer att återgå till det normala, säger Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord.

Varnar för förseningar

Eftersom det är stängt för passagerartrafik in i en rad länder världen över är det fortfarande begränsningar i flygtrafiken. Det påverkar även postlogistiken som fortfarande är kraftigt nedsatt på många håll. På sin hemsida skriver PostNord att det fortfarande är "stopp för post och paket till stora delar av världen".

Gällande de länder som det trots allt går att skicka försändelser till varnar PostNord för att frakten sker via landsvägen eller med båt, och att det därför tar längre tid än normalt för paketen att komma fram.

För närvarande kan PostNord bara ta emot försändelser till alla länder i EU, samt till följande länder utanför unionen: Hong Kong, Iran, Island, Japan, Kanada, Kanalöarna, Kina, Lichtenstein, Norge, Monaco, Ryssland, San Marino, Schweiz, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Turkiet, Ukraina, USA, Vatikanstaten, Vietnam, Qatar och Åland.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se