Apotek Hjärtat slår i takt igen, efter en kämpig inledning förra året. Med tidigare Kjell & Company-vd:n, Eric Lundberg, vid rodret har tillväxten varit stadigt tilltagande sedan hans intåg i maj.
Det är många olika delar som ligger bakom det. Jag är ödmjuk inför den fina utveckling vi haft. Självklart har pandemin påverkat. Tittar vi på vårt Q1 2021, där vi fick en tuff start på året, så mötte vi då extremt starka siffror från bunkringsperioden. Samtidigt var samhället i ett ganska nedstängt läge innan vaccinationerna kom igång, så folk var noga med att hålla avstånd och var inte lika ofta sjuka som i vanliga fall, säger han till Ehandel.
Men nu har den ICA-ägda apotekskedjan fått upp pulsen ordentligt och så sent som i fjärde kvartalet 2021 såg man en tillväxt på 6,6 procent - vilket innebar en omsättning på drygt 4 miljarder kronor.
När restriktionerna lättades och vaccinationerna kom igång har hela vår marknad gott starkt. Sen är det kul att vi har gått bättre än marknaden, både i butik och online. Vi har jobbat efter en tydlig plan och strategi, som vi implementerat successivt.
Han nämner närheten till ICA-butikerna som en av kedjans största styrkor. Man har sina apotek där människor rör sig. Samtidigt försöker man hålla samma närvaro online, när e-handeln blivit en större del av många människors vardag.
E-handeln står för 9,5 procent av er omsättning i dag. Men hur står ni er i konkurrensen från både omniaktörer och renodlade e-handlare i dag?
Hjärtat står väldigt starkt och beviset på det är att vi månad för månad, och årligen, växer snabbare än marknaden både i fysisk butik, online och på totalen. Sen ska vi fortsätta att investera i omniaffären. Vi har ett helt nytt e-handelslager. Det ska, om allt går som det ska trots komponentbrister, öppna strax efter sommaren. Det kommer att vara en viktig del i ledet där vi investerar i automation och på så vis kan bredda erbjudandet och bli mer effektiva.
Och för att ytterligare stärka närvaron online så planeras en rad nya tjänster, som inte helt oväntat inspirerats av de förändringar som framgångsrikt infördes på Kjell & Company, under Eric Lundbergs ledning.
Det är väldigt viktigt att vi nyttjar den kunskapen våra medarbetare har i alla kanaler, för att skapa ännu mer tillgänglighet. Det kan vara rådgivning av farmaceuter både i butik och digitalt. Vi utvecklar liveshopping och livechat, olika tekniska funktionaliteter, för att skapa samma upplevelser online som i butik. Vi har dessutom äran att ha mångkulturella arbetare, som speglar samhället i stort, så vi kan erbjuda rådgivning på flera olika språk.
Vi kommer även att rulla ut samma dag-leveranser, med start från butiken i Mariatorget. Det är sedan något vi också kommer att kunna gå ut med brett.
Men allt har inte varit guld och gröna skogar. Det har också varit idogt, stenhårt arbete. Inte minst då pandemin inte bara kommit med en högre efterfrågan, utan även större sjukfrånvaro internt. Så när Eric Lundberg får sia om 2022 pratar han hellre om att medarbetarna ska få en lugnare tillvaro än vilka siffror man siktar mot.
Är det något man har lärt sig under åren med pandemin så är det att man får vara ödmjuk och anpassningsbar. Vi har fått en bra start, men sen får framtiden utvisa vad som sker härnäst. Vi har en tydlig plan hur vi ska fortsätta växa. Vi fortsätter att modernisera vårt apoteksnät med attraktiva lägen. Vi utvecklar vårt omnierbjudande och har en positiv tro på framtiden.
Men jag hoppas att vi nu kan få lite mer av "det nya normala". Inte minst för våra medarbetares skull. Vi har haft höga sjuktal, så det är många som har fått jobba väldigt hårt där ute i våra verksamheter. Särskilt när det har varit så hög kundefterfrågan.
Hur har ni löst den biten för att alla ska orka och samtidigt få affären att gå runt?
Dels får så klart alla som jobbar övertid betalt. Sen har det varit allt från att vi på supportkontoret fått åka och flytta order på lagret och låna ut medarbetare mellan apoteken. Det har varit ett pusslande och ett fantastiskt lagarbete, som visar vårt höga kundfokus och vår fina kultur. Vi är en organisation som jobbar väldigt hårt. Och med en sjukfrånvaro på 20 procent, i vissa områden ännu högre, tillsammans med ett högt kundtryck har det varit utmanande.
Hur har det varit att komma tillbaka till apoteksbranschen igen?
Det har varit fantastiskt bra. Jag har också kommit till ett superhärligt och varmt bolag, som Hjärtat är. ICA-gruppen är också ett fantastiskt fint bolag, så det har varit utvecklande och jag har lärt mig massor. Att få jobba med ett högre syfte också och göra det tillsammans med våra medarbetare gör att det är väldigt kul att gå upp på morgonen.
Vad har ni framför allt lärt er under pandemin?
Med ett så stort bolag, som omsätter drygt 15,5 miljarder och har ett så stort antal medarbetare så gäller det att snabbt vara anpassningsbar. Att följa kunden och beteenden som ändras väldigt snabbt just nu. Att möta olika behov som uppstår. Jag är otroligt imponerad av sättet vi hanterat det här på. Hur snabbt vi var på att hantera och sourca självtester och få ut i våra kanaler, när det funnits ett enormt behov, säger Eric Lundberg och avslutar:
Det har förstås också accelererat tillväxten och givit oss en bra start på året. Det är jätteviktigt att hela tiden ha en nyfikenhet och se vad kunderna söker på för stunden och vilka behov de har just nu.