Den globala restaurangbranschen dras generellt sett med dålig lönsamhet och hög personalomsättning. Bortsett från olika typer av kassasystem så är restaurangbranschen inte digitaliserad och har därmed inte samma möjligheter till att få fram marknadsdata som till exempel hotellbranschen. I vinbranschen gäller till stor del samma sak. Det kan till exempel handla om att produktinformation sänds från vinproducenter via e-post för att sedan manuellt matas in i vinhandlares databaser, vilket är dyrt och tidskrävande.
Det menar e-handelsprofilen och Winefindergrundaren Ole Nielsen, som nu presenterar en lösning på problemen ovan. Han är nämligen tillbaka på e-handelsscenen, denna gång med projektet Wineally. Wineally ska inte bara hjälpa restauranger att nå ökad lönsamhet utan också vara en hjälp för vinintresserade konsumenter världen över. En kombination av B2B och B2C med extra allt, skulle man kunna säga.
Det är två delar. Dels en konsumentapp som gör att man i appen kan få fram rekommendationer för vilka viner som passar bäst till maträtter i en restaurang, vinbutik eller supermarket beroende på var man befinner sig. Dels är det ett affärssystem. Målgruppen är restauranger som har mer än 25 viner och som inventerar varje månad eller oftare.
Varför behövs en tjänst som Wineally?
De allra flesta gäster som kommer in på en restaurang tycker att det är svårt att välja vin. Dels kan man för lite, dels är det kanske viner man inte känner igen. Dessutom vet man kanske inte riktigt hur maträtten är komponerad. Kort sagt, man vet inte vilket vin som passar bäst till rätten.
I vissa fall finns det en sommelier eller en jätteduktig kypare som kan hjälpa till men många gånger är det inte så. Med den här appen kan man välja matchande vin till maten eller matchande mat till vinerna om man nu vill börja i den änden.
Samarbetar med sommelierförening
Efter flera års utvecklingsarbete har Ole Nielsen och hans team tagit fram en avancerad algoritm som enkelt förklarat matchar olika maträtter med passande viner. Med den grunden har de byggt appen Wineally som både ger konsumenten tips och råd samt är en möjlig inköpskanal eftersom den listar en rad restauranger. Appen kan både användas när kunden är i en vin- eller matbutik för att handla med vin hem, och när hon eller han är på en restaurang och känner en osäkerhet kring vad som skulle kunna passa till rätten som står på bordet. Omvänt kan restaurangpersonal använda Wineally som ett sätt att ge lämpliga rekommendationer till sina gäster, utöver att utnyttja den som ett affärssystem.
Appen har kartlagt hundratusentals olika viner och matingredienser och är byggd för en global marknad. Hur skall man då få ut Wineally på en marknad som inte är så digitaliserad? Och få en hel bransch att inse att de behöver någonting som de inte visste fanns?
För att lyckas med det har Wineally ingått ett partnerskap med den internationella sommelierföreningen ASI, som gärna ville vara med och bidra till att restaurangerna - där deras medlemmar arbetar - når en större lönsamhet. Dessutom ger tjänsten enligt Ole Nielsen många av organisationens cirka 45 000 sommelierer möjligheten att öka sina inkomster, bland annat genom att de kan erbjuda sina tjänster till restauranger som i dag inte har råd med en fulltidsanställd sommelier.
Att många fler restauranger kan få tillgång till sommeliertjänster via Wineally innebär att fler viner kan tas in på restaurangens vinlista, till glädje för både restauranggäster och vinhandlare. För vinhandlarna erbjuder vi dessutom digitalisering av all vindatahantering. Dessutom kan man få digital access till sina hotell- och restaurangkunders vinkällare och försäljning. Naturligtvis bara sina egna viner och under förutsättning att restaurangen godkänner det.
"Lång period och tunga investeringar"
När vi träffar Ole Nielsen så jobbar han med det sista innan den efterlängtade lanseringen.
Det har varit en lång period och tunga investeringar men så är det när man vill skapa något nytt och skalbart. På resans gång har vi haft en löpande dialog med restauranger, vinhandlare och sommelierer så vi vet att vi är rätt på det, både med produkt och pris. Vi har dessutom redan "Wineally Ambassadors" i Storbritannien, USA, Spanien, Sverige och Puerto Rico så vi har god energi i teamet. Planen är att lansera i början av november och då ha ett stort antal ambassadörer klara i startgroparna, säger han.
Hittills har bland annat flera vinhandlare i Danmark visat intresse för Wineally och flera av dem har enligt företaget till och med erbjudit sig att betala tjänsten för sina restaurangkunders räkning. Tjänsten kommer nämligen att kosta för företag men vara kostnadsfri för konsumenter. Kostnaden för företag beror på hur mycket man uppskattar att man kommer att sälja.
Vi har rätt många olika målgrupper och det har varit en komplex produkt att kommunicera. Vi har i takt med att slutprodukterna blivit definierade därför lagt mycket tid på att koka ner budskapen till respektive målgrupp, sammanfattar Ole Nielsen den senaste tidens arbete.
Flitiga läsare av Ehandel kommer kanske ihåg att Ole Nielsen redan 2017 var på gång med en comeback i e-handelsbranschen. Då handlade det om vintjänsten Fine Wine Club, som beskrevs som en B2B-marknadsplats för stjärnkrogar. Sedan dess har satsningen utvecklats även om det är Fine Wine Club International som står som ägare till Wineally.
LÄS ÄVEN: Winefinderduo gör comeback med exklusiv B2B-handel
"Har egentligen gjort om alltihop"
Att lanseringen sköts fram i hela tre års tid beror enligt Ole Nielsen dels på inledande problem med en leverantör och dels på att hela tjänsten nu har gjorts om.
Från början skulle vi bygga en marknadsplats för vin. Och under resans gång såg jag att behovet är mycket större för digitala hjälpmedel än för en marknadsplats. Så vi har egentligen gjort om alltihop och valt att bara satsa på programvaran. Det här är ju skalbart och ska ut i hela världen, eller åtminstone 64 länder, vilket ju är lite mer spännande än att sälja vin till svenska restauranger, säger han, och fortsätter:
Så det är klart, det har blivit dyrt men det har också blivit otroligt mycket bättre än vad det var för ett år sedan.
Är den här globala skalbarheten den största skillnaden mot vad ni hade tänkt från början, skulle du säga?
Ja absolut, så är det. Sen kan man lägga till att vi också har anpassat oss efter corona med ökad takeaway och nya förhållanden. Vi hör från många restauranger runt om i världen att allt fler restauranggäster hellre vill sitta med menyer och vinlistor i sin egen mobiltelefon och inte ha papper eller andra varianter som någon har hostat i. Där kan Wineally också fylla ett syfte.
Målet: 300 000 anslutna restauranger
Utöver Ole Nielsen består Wineally-teamet, varav alla är delägare, av två personer till. En som ansvarar för sociala medier och en som agerar controller och “vinguru”. Dessutom engagerar tjänsten en global försäljningschef med bas i Barcelona. Två av världens ledande sommelierer, med bas i Stockholm respektive New York har hjälpt till med att kategorisera viner och utveckla algoritmer.
Dessutom har vi ett fantastiskt IT-team på fem personer som vi hyr in från Consid. Vi har två som jobbar med backend, två på frontend och en som projektleder. De gör ett jättebra jobb, säger Ole Nielsen.
Jag har varit inne som CTO i tre månader och det är väl ingen karriär jag kan tänka mig framöver. Det får andra bättre lämpade personer ta hand om.
Hur stor potential har Wineally?
Vi har satt upp ett mål om att på sikt ha 300 000 anslutna restauranger, vilket är tre procent av restaurangerna i vår målgrupp globalt. Så det är ett gigantiskt mål och det kommer inte att gå på två månader men vi tror att det är nåbart. Tanken är att bli en unicorn även om det inte är pengarna som driver oss i första hand.
Vad är det som driver er i första hand då?
Att förändra och skapa någonting bra. Det här är bra för alla, från vinproducenten till konsumenten. Det tillför en nytta. Mer lönsamhet i form av både lägre kostnader och ökade intäkter. Inte minst där världen befinner sig i dag, så känner vi att vi kan komma ut och hjälpa till och det gör gott i hjärtat i alla fall. Sen är det ju utmaningen. Förändring är svårt men om man har någonting som är bra och som man tror på är det spännande. Så vi är fulla av tillförsikt.
Vi har ju pratat om att produkten är så unik att den nästintill är revolutionerande, eller evolutionerande. Att driva en så pass unik produkt, som ännu inte finns, och få ut den i världen så att alla kan se nyttan med den, det är oerhört spännande.
Även om teamet är förväntansfulla inför nästa steg, det vill säga att sprida Wineally till världens alla hörn, sticker de inte under stol med att det har krävts hårt arbete för att ta Wineally dit tjänsten är i dag.
Alla som arbetar med utveckling vet hur svårt det kan vara. Dessutom har saker som marknadsundersökningar eller att kategorisera vinerna och skapa en fungerande algoritm tagit väldigt lång tid. Det har varit extremt mycket manuellt arbete. Det finns ju en anledning till att ingen har gjort detta tidigare, avslutar Ole Nielsen.