ANNONS

De växte i rekordfart - nu avslöjar de lönsamhetsplanen: "Stort fokus"

Understatement-gänget har ett minst sagt spännande år framför sig

"Jobbar mycket datadrivet".

ANNONS

Under förra veckan avslöjade svenska underklädesvarumärket, Understatement, att de inte bara vuxit med hela 600 procent under 2021. De hade även lyckats nå break-even.

Samtidigt avslöjade de att de största marknaderna för bolaget numer är Tyskland, Storbritannien och USA. Ett drömscenario för många svenska e-handlare. Så vad är det egentligen som ligger bakom de enorma framgångarna på så kort tid?

Bredare marknadsföring både i och utanför Sverige och att vi blivit ännu mer tydliga med vårt syfte och lyckats kommunicera detta internationellt, säger Marie Stolt, grundare och co-CEO på Understatement, till Ehandel.

Samtidigt meddelade de att de nu ska lägga extra mycket krut på att nå lönsamhet. Något som inte alltid är helt enkelt när man har den tillväxttakt som Understatement haft.

Vilka konkreta åtgärder vidtar ni för att lyckas?

Vi har haft stort fokus på alla kostnadsdrivare och hur vi kan förbättra dessa i alla led. Det kan exempelvis vara att förhandla om fraktpriser, inköpspriser, effektiv marknadsföring och så vidare. Generellt jobbar vi mycket datadrivet för att få stenkoll på kostnader. Till exempel för nykunder och deras LTV (Life Time Value). Vi vill inte växa top-line short term, utan att ha modeller som beräknar värde av nykundernas framtida köp, säger Marie Stolt.

"Inte begränsat till Sverige"

Och så var det ju det här med bolagets internationella framgångar. Med en omsättning som gått från 4,6 miljoner kronor till 30 miljoner, inom loppet av ett år, och en växande internationell kundbas, blev vi förstås nyfikna på varför man lyckats bättre utomlands än hemmavid. Det menar grundarna dock inte är en helt rättvisande bild

Vi har inte slagit mer internationellt än på hemmaplan. Vi har bara börjat att kika på andra marknader som svarat mycket bra på varumärket och vår kommunikation. Vårt syfte är inte begränsat till Sverige, utan att kvinnor världen runt attraheras av både vår produkt och vår approach. Sverige är fortfarande en marknad som växer mycket för oss, säger Maria Lager, medgrundare och marknadsföringschef.

Ni har gått från start-up till en etablerad aktör. Vad är den stora skillnaden för er idag jämfört med för bara något år sedan? Och vilka utmaningar har ni mött när resan gått så snabbt? 

Största skillnaden är att vi har haft möjlighet att rekrytera ett team av nyckelpersoner med spetskompetens. Vi har gått från fyra till tolv personer och kan således slippa att ha 100 olika hattar på ett fåtal personer. Största utmaningen just nu är att hitta ett nytt kontor, då vi växt ur det där vi sitter nu.

Vad blir de viktigaste milstolparna för er under 2022?

Att fortsätta ha det kul på jobbet och bli ännu bättre på att kommunicera våra värderingar till våra kunder och community. Men också att fortsätta att växa och öka lönsamheten, säger Marie Stolt.

LÄS ÄVEN: De gör succé i USA och Tyskland – rusade med 600 procent

Nils Lund
nils@ehandel.se