ANNONS

Efter Tiktok-förbudet – fortsatt tufft för kreatörerna: "Tar flera år att bygga upp"

ANNONS

Så har livet för kreatörer förändrats efter Tiktok-förbudet.

Tiktoks framtid i USA är oviss. Nyligen röstades en lag igenom, som kan innebära att appen förbjuds på den amerikanska marknaden inom ett år. Många amerikanska kreatörer är nu oroliga för vad ett förbud skulle innebära för deras karriär, och oron kan mycket väl vara befogad.

I Indien förbjöd man Tiktok redan i juni 2020 och trots tillgången till andra plattformar, som Instagram och Youtube, kämpar fortfarande många kreatörer med att återigen bygga upp sitt varumärke. En av dem är koreografen Sahil Kumar, som blev känd för sina folkdanser på Tiktok, något som gav honom 1,5 miljoner följare på plattformen.

Var inte emot förbudet

Kändisskapet gav honom även möjligheten att tjäna pengar på att koreografera dansnummer åt andra influencers på plattformen och arbeta med indiska artisters musikvideor. Men för fyra år sedan tog allt stopp.

Allt jobb stannade upp för oss, säger han.

Men Sahil Kumar var aldrig emot förbudet. I en sista video uppmanade han tittarna att istället följa honom på Instagram och Youtube och kommenterade det hela med ett kort meddelande:

De måste ha tänkt igenom det här ordentligt innan de fattade ett beslut. Indien kommer först, sade han i videon.

Svårt att återskapa framgången

Men att flytta över sin Tiktok-framgång till en annan plattform visade sig vara svårare än han trott. Idag har hans konto 94 000 följare, knappt i närheten av de tidigare 1,5 miljonerna han hade på Tiktok. Möjligheterna till att tjäna pengar har också blivit färre.

Det är svårt att återskapa framgången någon annanstans, eftersom jag inte har fått samma engagemang på någon annan plattform, säger Sahil Kumar till nyhetssajten France24 och fortsätter:

Det tar flera år att bygga upp en publik på Instagram, och speciellt på Youtube, säger han.

Ett år innan Tiktok förbjöds i Indien uppgav plattformen att man hade över 200 miljoner användare i landet.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se