I maj förra året rullade Netonnet ut en betallösning från det norska fintech-bolaget Two på den svenska marknaden. Betaltjänsten riktar sig till företagskunder och möjliggör fakturaköp, både online och i kedjans lagershoppar.
Lanseringen slog väl ut och nu har hemelektronikjätten rullat ut lösningen även på den norska marknaden.
Lösningen har tydligt ökat vår konvertering, både online och framför allt inom fysisk handel. Vi ser också att detta har attraherat fler kunder där en stor andel av de kunder som väljer att betala via Two är nya kunder, kommenterar Per Stridh, B2B-manager på Netonnet.
Smidigare lösning
Enligt Stridh är det en allt större andel av kedjans kunder som nu väljer faktura som betalmetod, och fakturaköp är nu nästan lika populärt som kortbetalning.
Han pekar även på att lösningen gör det möjligt att handla på faktura utan vare sig ansökan eller registrering. En smidighet som uppskattas bland kunderna och en väsentlig skillnad från tidigare, där kreditprövningen var ett manuellt moment som tog en hel del tid.
Att kunna betala mot faktura bidrar till att skapa flexibilitet i ekonomin över tid för våra företagskunder, något som är viktigt inte minst i de tuffare tider många företagare upplever just nu. Det är tydligt att även våra norska företagskunder uppskattar smidigheten som Two:s betalsystem erbjuder, och vi märker redan en tydlig positiv effekt, med fler fakturakunder och fler nya kunder även på den norska marknaden, säger Per Stridh.