ANNONS

Efter succékvartalet: Lykos VD avslöjar framgångsreceptet

Rickard Lyko skrattar hela vägen till banken just nu
Lyko/Pressbild

Trots många orosmoln på ekonomihimlen: "Vi är i toppform".

ANNONS

I dag kom de. Lykos heta siffror för det tredje kvartalet. Och de visade sig vara finfina, vilket Ehandel rapporterade på tisdagen.

Det är något så storslaget som Lykos bästa Q3-siffror någonsin. Omsättningen ökade med drygt 15 procent till totalt 560 miljoner kronor. EBIT-vinsten var samtidigt upp med 25 procent till 24,5 miljoner kronor.

Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om hemligheten bakom siffrorna. Och vd:n Rickard Lyko förklarar rakettillväxten så här:

Konsumenterna fortsätter att prioritera sina skönhetsinköp och vi ser att våra stora varumärkessatsningar för att bygga en stark varumärkesposition som den ledande skönhetsaktören ger effekt, säger han till Ehandel.

Samtidigt råder det som bekant ett tufft ekonomiskt läge med skenande inflation, räntehöjningar och konsumenter som tvingas hålla hårdare i sina plånböcker. E-handlarnas inköpspriser ökar förstås också.

Men är Lykos produkter mindre konjunkturkänsliga?

Skönhetsprodukter är förbrukningsartiklar som tar slut och många kunder ser ut att prioritera sina skönhetsprodukter i förhållande till andra utgifter, säger Rickard Lyko.

Fått ner reklamkostnaderna

Även Lykos lönsamhet är uppenbarligen god. Och Rickard Lyko berättar att samtliga marknader, alltså Sverige, Norge och Finland, visar svarta siffror numera. E-handlaren har dessutom lyckats att sänka sina rörliga marknadsföringskostnader för sök och annonsering i sociala medier, tillägger han.

Under årets andra kvartal, tillägger han, fick bolaget även ordning på sina tidigare höga reklamkostnader inför och under Black Week. Och nu har man lyckats få ner dem till bra nivåer, menar vd:n.

Vi lyckas även uppnå skalfördelar av vår ökade storlek i form av både förhandlingsstyrka gentemot våra leverantörer och i vår dagliga drift vilket påverkar oss positivt på marginalen och i den dagliga driften, säger Rickard Lyko.

Hur ser ni på utvecklingen framåt – får vi se fina siffror även i Q4?

Lanseringen av våra adventskalendrar gick över all förväntan och organisationen är väldigt laddade för kvartalet. Vi går in med en stark position i kvartalet och är beredda att fånga de möjligheter som ges.

Men hur tacklar ni de allt mörkare ekonomiska orosmolnen? Nästa år spår ju exempelvis Konjunkturinstitutet att vi går in i en lågkonjunktur?

Vi vill inte spekulera i externa faktorer, vi känner att vi är i toppform inför kvartalet och ska göra vårt allra bästa.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap