"Verksamheten är åter i ett normalt läge, från morgon till kväll". Det var svaret från Göteborgs hamn när den utdragna situationen tidigare i somras hade rört upp oro för hur det skulle gå med e-handelstransporterna inför julhandeln.
Största tappet någonsin
Nu står det dock klart att konflikten i hamnen har fått tydliga konsekvenser. Under årets första halvår ska containertrafiken ha minskat med 22 procent, vilket är den största nedgången i hamnens historia. Allra störst var tappet i juni, när containertrafiken minskade med hela 60 procent.
Nu konstaterar Göteborgs hamn att containerhanteringen är nere på 2001 års nivå.
- Konsekvenserna för svensk handel är stora, eftersom flera linjer till viktiga marknader har dragits in, däribland direktlinjer som är så viktiga för både importen och exporten. Mycket gods har flyttats från sjöfart till väg, investeringar uteblir och arbetstillfällen har försvunnit, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.
Mer konkret har mängden hanterade containrar minskat från 405 000 under första halvåret 2016 till 318 000 under samma period i år. Exakt hur tappet har påverkat handeln är oklart, men att konflikten har fått konsekvenser råder det knappast något tvivel om.
- Det är smärtsamt tydligt hur konflikten skadat hamnen och industrin. Historiskt har vi haft en fantastisk tillväxt här i Nordens största hamn och det har investerats miljardbelopp för att kunna tjäna svensk handel på bästa sätt, säger Magnus Kårestedt.
"Blockerar ett helt lands handelsflöden"
Magnus Kårestedt är tydlig med vad han anser om den uppkomna situationen.
- Det är orimligt att en grupp hamnarbetare i Göteborg kan blockera ett helt lands handelsflöden på detta sätt. Nationella medlare har försökt lösa konflikten vid upprepade tillfällen. APM Terminals har accepterat samtliga bud från medlarna medan Hamnarbetarförbundet sagt nej. Jag välkomnar regeringens utredning, men lagstiftningen tar tid och därför måste det till en lokal lösning här och nu så att hamnen blir tillförlitlig igen, säger han.
Konflikten mellan hamnoperatören APMT och Hamnarbetarförbundet avdelning 4 ska ha inletts i maj 2016. Enligt APM Terminals ledde den så småningom till att regeringen tillsatte en utredning som ska se över spelreglerna på arbetsmarknaden.
Rättelse: Artikeln gav tidigare intrycket att problemen i Göteborgs hamn berodde på strejk. Korrekt är att en konflikt mellan parterna har pågått under en längre tid och att det under en tid förekom en lockout.