ANNONS

Efter stormen runt Tiktok – kreatörernas möte med politikerna: “Ett par år för sent”

Johannes Gustavsson (Foto: Pao Duell)
ANNONS

Influenceragenturen och Tiktok-profilerna besökte riksdagen.

Det har varit stor uppståndelse kring Tiktok den senaste tiden. EU-kommissionen granskar appen, USA har röstat för ett lagförslag som kan innebära ett förbud av appen och i Sverige vill flera politiker “kraftigt begränsa” appen inom Europa.

Debatterna kring Tiktok har än så länge främst kretsat kring säkerhetsfrågor, ofta ur myndigheter eller stadsmakters perspektiv, tills nu. Under onsdagen besökte Johannes Gustavsson, grundare av influenceragenturen Infly, tillsammans med några Tiktok-profiler, riksdagen. I ett möte med Liberalerna ville de lyfta frågan ur ett annat perspektiv – kreatörernas. 

I debatten kring Tiktok pratar man mycket om användarna, annonsörer som lagt mycket pengar på plattformen och policychefer, men nästan aldrig med dem som skapar innehållet. Syftet med det här mötet var att lyfta kreatörsperspektivet, säger Johannes Gustavsson till Resumé.

Ville visa en annan sida av plattformen

Enligt Johannes Gustavsson tenderar debatten kring Tiktok att bli ensidig och ge en bild av att plattformen är fördummande och bara innehåller underhållning. Johannes Gustavsson ville därför, med kreatörernas hjälp, visa upp en annan sida av plattformen. Med sig hade han bland annat Tiktok-profilen Sam Darvish, även känd som Juridiksam.

Här ville jag ta chansen att lyfta fram hur även tyngre ämnen tar plats på Tiktok, därför var det bra att till exempel ha med en profil som Juridiksam, vars innehåll lyfter rättigheter och skyldigheter i samhället. Det finns faktiskt en hel del folkbildning på plattformen.

Mötet visar hur viktig frågan är

Efter mötet fanns det, enligt Johannes Gustavsson, en enighet kring att det behövs en reglering, men att den i sådana fall gäller alla sociala medier. Han säger också att han upplevde att politikerna lyssnade och verkade förstå hur ett förbud av Tiktok skulle kunna påverka ekonomin för en hel bransch.

Kunskapsläget är överlag inte särskilt gott när det gäller influencers, sociala medier och kreatörsekonomin. Men det är positivt att vi fick ses såhär, även om det kanske är ett par år för sent. Vissa saker fick vi förklara från grunden. Men jag upplevde inte att det bedrevs någon valkampanj, utan att det faktiskt var ett samtal för att lyssna in.

Mötet säger också något om hur viktig frågan är, menar han, och påpekar att även om Liberalerna har sin ståndpunkt hoppas han att samtalet öppnat för en ökad förståelse för kreatörsbranschen.

Jag hoppas att det samtalet kan fortsätta på fler arenor.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se