ANNONS

Efter starka Black Friday-dissen: "Aktiva året om"

Henning Gillberg, grundare av Circular Monday

Bygger ut efter namnbytet.

ANNONS

I början på november bytte den årliga motståndaren till Black Friday namn, från White Monday till Circular Monday. Syftet med rörelsen känner de flesta till, att främja cirkulär konsumtion. Men varför bytte man namn egentligen?

LÄS ÄVEN: Black Fridays motståndare byter namn: ”Funktionen är densamma”

Bra att du frågar! Det finns flera anledningar, men de främsta två handlar om att många företag och individer inte förstod vad dagen stod för, vilket bidrog till mycket otydligheter, säger Henning Gillberg, rörelsens grundare, till Ehandel.

Den andra anledningen är att vi håller på att bygga en hemsida till en året runt-plattform för konsumenter som är intresserade av cirkulär konsumtion.

Henning har byggt en sajt där alla cirkulära företag ska kunna samlas på en och samma plats, och underlätta för både företag och privatpersoner att bli mer cirkulära i sin vardag och i sin konsumtion.

Vi vill inte att dagen ska vara kopplad till Black Friday, utan mer året runt. "Vår dag" har blivit en rörelse för cirkulär konsumtion som är aktiv året om. Nu är namnet och rörelsen inte längre beroende av Black Friday, däremot infaller dagen alltid på måndagen innan Black Friday.

Hemsidan, Circularmonday.com, lanserades dagen till ära den 23 november internationellt.

Den nya sajten är nu live med flera beta-organisatörer i Finland, Tyskland och Belgien. Jag tar hand om den svenska marknaden och alla de 10 till 12 länder som inte har en organisatörer än, det är bland annat Danmark, Australien och Kina.

Nu när sajten är uppe, jobbar Henning på att hitta och bjuda in cirkulära företag och organisationer.

Vi bjuder in dem och förklarar vad det här går ut på. Det är viktigt att förstå att produkter tillverkade av till exempel ekologiskt producerad bomull inte platsar här, eftersom det fortfarande är nyproduktion.

Idag är cirka 500 cirkulära företag och organisationer ansluta till Circular Monday internationellt, varav runt nära 200 bara i Sverige. Hennings sajt är dock inte tänkt som en e-handel.

Den som besöker Circularmonday.com kommer att kunna klicka sig vidare till respektive nätbutik via vår sajt, förklarar Henning.

White Monday har ändå funnits i tre år, har ni fått några reaktioner på namnbytet?

Ja, de flesta upplever att det nya namnet är tydligare, säger Henning Gillberg och avslutar med:

Summeringsvis kan jag säga att genomslaget av Circular Monday blev bra i sverige och överförväntan i Finland och Tyskland. Namnbytet gick igenom trots ett speciellt år. Tidigare har det varit enklare att aktivera företag genom att tillexempel göra event, vilket inte var möjligt i år. Men det gick bra!

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap