ANNONS

Svaret på snuskfällningen: "Fått extremt positiv feedback"

Klipp från Storfot.se:s reklamfilm

"Stor portion humor och självdistans".

ANNONS

Igår rapporterade vi om att RO fällde e-handlaren Storfot.se på grund av könsdiskriminerande reklam. Den anmälda annonsen visades i ett mobilspel och personen som anmälde företaget menade att reklamen är "sexistisk och snuskig samt olämplig att visa i samband med ett spel som även barn kan spela".

LÄS ÄVEN: E-handlare fälls för snuskig reklam i quiz-spel

Jag publicerade min reklamvideo endast på Facebook och där ställde jag in reklamens synlighet för personer från 18 år och uppåt. Det som har hänt därefter är att Facebook har visat upp min annons även i ett mobilspel, vilket jag själv inte planerade skulle hända, säger Joel Sjövik, grundare av Storfot, till Ehandel och tillägger:

Det är tråkigt att någon uppfattade reklamen som stötande, det var givetvis inte min avsikt.

Reklamombudsmannen fann att framställningen av man­nen som ett sexobjekt saknar koppling till den marknadsförda produkt­en strumpor, och är därför nedvärderande för män i allmänhet. Det håller dock Joel inte med om.

Enligt mig framgår det väldigt tydligt att reklamfilmen ska vara rolig och spela på stereotypen "sexig man". Visst är det lite kaxigt, men den bjuder samtidigt på en stor portion humor och självdistans, förklarar Joel och fortsätter:

Jag vill inte göra någon arg eller stött. Jag säljer strumpor och kalsonger och det är det jag visar upp i annonsen, jag vill att de som köper mina produkter ska känna sig sexiga och coola. Jag vill att mitt varumärke ska ha en skön vibe.

Anmälaren tyckte att det var olämpligt att visa filmen i ett spel som inte har en åldersgräns. RO konstaterade dock att reklam som visas på en plattform för personer i alla åldrar, inte kan anses rikta sig specifikt till barn eller ungdomar. Reklamombudsmannen tog därför inte med den aspekten i sin bedömning. Men Joel tycker att det trots allt är viktigt för Storfot att bemöta kritiken.

Förklaringen är väldigt enkel, jag var noga med att sätta en åldersgräns när jag skulle publicera annonsen på Facebook men att den sedan visades i andra kanaler skedde utan min vetskap. Jag var säker på att jag hade gjort min del genom att välja 18+ som målgrupp, jag trodde att man kunde lita på plattformen.

Har du fått andra reaktioner på reklamfilmen?

Jag har fått extremt positiv feedback från min omgivning. På Facebook har jag i princip bara fått hjärtan och kommentarer om att det är en klockren och rolig video. Men jag har även fått ett mejl rörande reklamfilmen från en person som inte var blyg med att kasta ur sig otrevliga uttryck, men det mejlet verkade samtidigt väldigt oseriöst. Sammanlagt, med anmälaren och personen som mejlade, har jag då fått två negativa åsikter vilka jag givetvis tar till mig, säger Joel Sjövik och avslutar med:

I dagsläget har den visats cirka 50 000 gånger på Facebook, men jämfört med de stora jättarna på marknaden så når Storfot endast ut till en liten skara. Men som sagt, jag är inte ute efter att provocera någon. Jag vill sprida glädje och bygga på min varumärkesidentitet.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se