Den 9 februari 2022 blev en glädjens dag i Sverige. De slopades i princip alla covid-restriktioner. Svensk Handel jublade förstås – efter två års vandring i covid-mörket med kraftigt minskade intäkter för inte minst mode- liksom gränshandeln.
Nu har det gått exakt två veckor sedan restriktionerna lyftes. Så vad har hänt? Har det skett en anstormning till de fysiska butikerna? Eller hur ser utvecklingen ut?
Ehandel frågade Prisjakts Oscar Hagman som har titeln Product Owner på prisjämförelse-bolaget. Och han ser att det den här gången ser lite annorlunda ut, mot hur det var när restriktionerna släpptes i september i fjol. Det har inte skett någon massiv återgång till fysiska butiker till exempel.
Tidigare när restriktioner skärpts eller lättats har köpbeteenden förändrats väldigt plötsligt. Denna gång är det inte riktigt lika tydligt, kanske för att fler svenskar hittat en vardag de är nöjda med och som inte är lika påverkad av restriktioner. Med det sagt har vi sett några förändringar som direkt kan kopplas till att vi går mot det nya normala, säger Oscar Hagman till Ehandel.
Stark matlagningstrend
Han noterar också ett ökat köpintresset för cyklar, elcyklar och elsparkcyklar – när fler nu tar sig till kontoret. Även den tidigare pandemi-tyngda modehandeln har fått sig ett snabbt uppsving.
Vi kan också se att kategorierna mode och accessoarer och skönhet och hälsa presterat över snittet på Prisjakt, vilket inte är så konstigt med tanke på att det är kategorier som enkelt kan kopplas till en socialare livsstil, säger han.
En annan trend som pågått under hela pandemin och som fortsätter gå starkt, är svenskarnas växande matlagningsintresse, tillägger han.
Det är framförallt de lite mer nischade köksprodukterna som svenskarna velat köpa de senaste två veckorna, så som brödmaskiner, pizzaugnar, riskokare och sous vide.
LÄS ÄVEN: Imorgon fimpas restriktionerna – så rustar handeln: ”Tar tid”
LÄS ÄVEN: Restriktionerna ryker – Svensk Handel jublar: ”En ljusare framtid”