ANNONS

Efter sammanslagningen - VD:n talar ut: “Tog fart på riktigt”

Anders Signell, vd

"Den stora effekten kommer".

ANNONS

I morse stod det klart att de ledande e-handlarna Vinoteket och Winefinder skålar och slår ihop sina flaskor under ett bolag. De båda aktörerna fick upp ögonen för varandra i samband med Winefinders fajt mot Systembolaget, en kamp man vann i Högsta domstolen och det är nu svart på vitt att dessa e-handlare är lagliga.

Vinoteket och Winefinder ska fortsätta att drivas som separata varumärken men i bakgrunden är man alltså ett och samma bolag framåt. Rent tekniskt så är det Vintjänsten 2004 Holding som äger Vinoteket som förvärvat Winefinder, och ägarna till Winefinder har fått aktier i Vintjänsten.

Den som fått i uppdrag att styra den gemensamma skutan är Anders Signell. Han klev ombord som Vinotekets vd i september förra året och har en bakgrund från bland annat Haypp Group och Foodora (då Onlinepizza).

Vi frågade Anders Signell vad som händer nu.

Ur ett kundupplevelse-perspektiv hoppas vi kunna förbättra leveranserna till kund, genom högre frekvens och fler alternativ. Sen tror jag vi kan optimera interna processer när vi blir fler personer. Även om vi jobbat med samma sak så har vi jobbat ganska olika och det finns många nya "best practice" hos båda teamen att jobba med. När det kommer till sortiment så finns det också tydliga synergier som kan skapa bättre bredd och djup hos respektive sajt. Över tid kommer vi titta på en gemensam it-plattform som verkligen kommer skapa synergier och bättre kundupplevelse, säger han till Ehandel.

Vad innebär samgåendet för kunderna?

För kunderna innebär det ingen skillnad direkt men framöver så kommer de kunna ta del av bättre sortiment och bättre service.

Det var i juli 2023 som domen föll och det har nu alltså gått nio månader sedan dessa e-handelsverksamheter pekats ut som lagliga av Högsta domstolen. Vi frågade Anders Signell hur de ser på situationen idag.

Vi tror att onlineandelen av alkohol kommer öka som den gjort i alla andra branscher och alla andra marknader. I Sverige handlar det primärt om att folk inte känner till att det är lagligt. Jag har tidigare jobbat med nikotinprodukter och när kännedomen om att det är tillåtet att handla online nådde en kritisk nivå så tog det fart på riktigt.

Hur stor del av marknaden siktar ni på de kommande åren?

Genom förvärvet tar vi en stor andel av onlinehandeln. Den stora effekten kommer när kunderna flyttar online som i andra branscher.

Man blir ju lite nyfiken hur det gått ekonomiskt under 2023 för de båda varumärkena. Där får vi dock inte veta mer än att de också verkar drabbats av det sämre ekonomiska klimatet, som under fjolåret påverkade många e-handlare.

Vi sitter just nu med 2023 års rapportering och vill därför inte gå ut med de siffrorna innan allt är kontrollerat och klart. Det man kan säga generellt och som går att utläsa i flera olika rapporter är att marknaden för alkoholhaltiga drycker tappat lite 2023. Men värt att nämna i den kontexten är att vi ändå lyckats ta marknadsandelar av onlineförsäljningen, avslutar Anders Signell.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se