ANNONS

Efter rekonstruktionen - ägarna rear ut Odd Molly: "Har gjort allt"

Andreas Andrén, tillförordnad vd för Odd Molly

"Tråkigt att våra ansträngningar inte räcker hela vägen".

ANNONS

Våren 2021 köptes modeverksamheten i Odd Molly, med varumärkena Odd Molly och Hunkydory, upp av We Are Spin Dye. Ett bolag som i samband med förvärvet döpte om sig till Nordic Fashion Tech Group, men kort efter bytte namn igen. Den här gången till MBRS Group.

LÄS ÄVEN: De köper Odd Mollys modeverksamhet – för 166 miljoner

Nu meddelar koncernen att man ingått ett villkorat avtal med en utländsk aktör om försäljning av samtliga aktier i Odd Molly Sverige för en köpeskilling motsvarande 1 miljon kronor.

Avyttringen av Odd Molly kommer efter att verksamheten genomgått en rekonstruktion under det senaste året. Något som inneburit kraftiga besparingsåtgärder och ett stort förändringsarbete av kreativa processer och uttryck, enligt ett pressmeddelande.

Trots dessa åtgärder har de makroekonomiska effekterna dessvärre påverkat efterfrågan och rejält utmanat bolagets möjlighet att bedriva en hållbar och lönsam affär. Marknadens förutsättningar är därmed inte tillräckliga för att MBRS ska kunna fortsätta utveckla Odd Molly och genomföra planerad nylansering under våren 2024, skriver MBRS.

Innan årets slut

Köpare uppges vara det danska modebolaget Noa Noa, grundat 1981 av bröderna Lars och Harald Holstein. Kedjan har funnits i Sverige sedan 2000 och har idag sex svenska butiker. Varumärket säljs i dag i 20 länder via 40 konceptbutiker samt i fler än 400 multibrandbutiker globalt.

Affären är villkorad av godkännande från extra bolagsstämma i MBRS men avyttringen förväntas slutföras i december 2023 så snart tillträdesvillkoren har uppfyllts.

Det är givetvis oerhört tråkigt att våra ansträngningar inte räcker hela vägen, vi som bolag har gjort allt för att Odd Molly ska klara sig genom dessa tuffa marknadsförutsättningar. Det arbete som vår Creative Director Marie Olsson Nylander med team gjort inför nylansering våren 2024 är oerhört imponerande. Därför är det ändå positivt att vi har hittat en lösning som innebär att Odd Molly som bolag och varumärke kan leva vidare och att framtagen kollektion kan köpas in och lanseras enligt plan, säger Odd Mollys tillförordnade vd Andreas Andrén i en kommentar.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se