Det var i september förra året som Qliro hamnade i en hagelstorm av kritik.
Betalföretaget följde upp ett köp hos Caia Cosmetics med totalt 18 mejl, mellan april och september i fjol. Alla innehöll reklam för privatlån från Qliro.
Samtidigt inledde Konsumentverket (KV) en egen granskning, ett så kallat tillsynsärende, av reklamen. KV slog fast att Qliros marknadsföring var "ett typexempel på påträngande kreditmarknadsföring" och att den stod "i direkt strid med måttfullhetsbestämmelsen".
Qliro slutade genast att mejla ut kreditreklam. Men KV hotade ändå med att dra ärendet inför Konsumentombudsmannen, KO. Kredit- och betalbolagets tf vd Jonas Arlebäck svarade, i mars, så här på Ehandels frågor kring hur han såg på händelserna:
Jag är nytillträdd och har inte ägnat någon tid i att rota i det, sa han då.
Välkomnar prövning
Men nu väljer ändå KO att stämma Qliro, för utskicken. I morgon tisdag ska KO lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt – gällande "marknadsföring av konsumentkrediter". Det skriver Qliro i ett pressmeddelande.
KO kommer att yrka på att domstolen vid vite skall förbjuda Qliro att använda viss marknadsföring avseende såväl frekvens som innehåll, skriver Qliro i ett pressutskick.
Vd:n Jonas Arlebäck skriver att han hoppades att ärendet skulle avslutas, men att han ändå välkomnar domstolsprövningen.
Det har varit väldigt viktigt för oss att åtgärda de brister som Konsumentverket pekat på i samband med granskningen och vår förhoppning var därför att KO skulle avsluta ärendet. Samtidigt välkomnar vi att ärendet prövas i domstol då detta kan bidra till att klargöra marknadspraxis på området vad gäller frekvens samt innehåll i marknadsföring av privatlån. Vi kommer förstås att fortsätta samarbeta med myndigheterna för att komma vidare i ärendet, kommenterar han.
Nu återstår det hur domstolen ställer sig till stämningen. Ehandel söker Jonas Arlebäck.