Sedan lanseringen 2012 har Swish vuxit i rekordfart. I dag har tjänsten enligt egen utsago över 6,5 miljoner användare och cirka 180 000 anslutna företag, och nu väntar en expansion utomlands.
Till att leda det arbetet har Swish rekryterat Joseph Hajj, som tidigare arbetat med strategi och internationell expansion hos bland annat Klarna. Hos Swish får han rollen som strategiskt ansvarig med fokus på samarbetsmöjligheter utanför Sveriges gränser.
- Swish röner stort intresse i omvärlden och vi får in mängder av förfrågningar om samarbete, både inom norden och internationellt. Att ta in Joseph är ett naturligt steg för att kunna möta intressenter, internationella partners och undersöka våra möjligheter utanför Sverige, säger Swish vd Anna-Lena Wretman i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Topp 100 största e-handlarna som erbjuder Swish
"Utforskar möjligheter" internationellt
Joseph Hajj, som också arbetat med internationella marknader hos medarbetarportalen Benify och som egen konsult, ser stor utlandspotential för en tjänst som Swish.
- Swish är unikt, både i termer av varumärke och tillväxt. Att en tjänst som Swish går från noll till över 6,5 miljoner användare på så kort tid är exceptionellt, även i en internationell kontext. Det ska därför bli otroligt spännande att ta del av resan framåt, både i att fortsätta tillväxten på handel-sidan men även utforska nya möjligheter med internationella partners, säger han.
Efter att inledningsvis ha brottats med en del tekniska problem, tog Swish snabbt fart bland e-handlarna. Numera finns betaltjänsten med som ett alternativ i flera vanliga e-handelskassor.
LÄS ÄVEN: Efter kundernas feedback - Swish bakas in i kassan
FÖRTYDLIGANDE: I ett sms till Ehandel.se skriver Swish att det i nuläget inte finns något strategiskt beslut om att expandera internationellt. Däremot vill företaget undersöka möjligheterna för en internationell expansion.