Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Postnord vädjar om hjälp i paketkaoset: "Markant förbättring"

Postnord Agnes Karlsson
Agnes Karlsson är produktionsdirektör på Postnord Sverige
Postnord/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Uppmaningen till e-handlarna: Minska luften i paketen.

ANNONS

Det är bråda tider för ett av Nordens största logistikbolag Postnord, som till 60 procent ägs av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Bolaget bildades 2009, efter att svenska Posten och Post Danmark slogs ihop.

Under julhandeln, med start under Black Week i november, ökar förstås paketvolymerna rejält i Postnords totalt nio paketterminaler. Personalstyrkan utökas med runt 1 000 personer så här års. Men i år märks ändå en liten avmattning mot i fjol, då e-handeln i pandemins spår, fullkomligt tok-boomade på rekordkort tid.

När restriktionerna hävdes under hösten så återvände många konsumenter snabbt till fysiska butiker och köpcentrum. Det har i år skapat mer balans i volymerna. Men får vi nya restriktioner så kommer vi, bara på ett par dagar, se hur snabbt e-handeln ökar igen. Då blir det en riktig slutrusch för oss inför jul, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord Sverige, till Ehandel.

Mildrat trycket

Även Black Friday och Black Week blev en lugnare historia i år för Postnord. Försäljningen minskade under Black Friday-helgen med fyra miljarder, till 9 miljarder i år, enligt Agnes Karlsson. I Postnords senaste undersökning E-barometern uppgav samtidigt så många som 15 procent att de även hade köpt julklappar under Black Week. Det har också mildrat trycket på terminalerna i december, säger hon.

Det vi också ser är att handeln blir mer utdragen under exempelvis hela Black Week. Vi såg för första gången i år inte några extrema volymer på kort tid. Och då blir det lättare för oss att klara vårt kundlöfte och hitta rätt nivå på bemanningen. Vi får också en bättre transportplanering. Vi har i dag totalt 8 200 fordon i distributionen och kör 3 000 transporter per dygn så här års, säger Agnes Karlsson och tillägger:

Jag upplever även att e-handlarna är mer positiva nu än vad de var innan Black Week, då de var mer oroliga för varubrist.

Har Postnord några förseningar i sina flöden?

Nej, allt rullar på som det ska just nu. Så vi har inga förseningar alls.

Inte heller Postnords ombud blir lika belamrade med paket som tidigare, enligt Agnes Karlsson.

Men det blir ju alltid en stor ökning under ett fåtal veckor i slutet av året. Vi har därför bland annat utökat våra hemleveranser fram till dörren. De når nu totalt 2 miljoner hushåll på helgerna.

Vi har även gjort om vår varutjänst sedan den 1 november. Paket som väger upp till två kilo levereras direkt till dörren. Vi har dessutom ställt ut 2 000 paketboxar runt om i landet. Det här minskar sammantaget trycket på våra ombud.

Hur har satsningarna fallit ut?

Bra. Det har gett högre kvalitet i servicenivåerna, högre träffsäkerhet i leveranserna och lett till färre missnöjda kunder. Vi märker en markant förbättring i leveranskvalitén.

Vad har ni fortsatt för utmaningar?

Vädret är alltid vårt största hot, framför allt snöstormar, som vi hade under två dagar i Västsverige nyligen. Då blev det exempelvis stopp på E6 i sju timmar och då stod våra fordon stilla där förstås. Men vi kan snabbt ställa om våra transporter och vår pakethantering.

Hon säger att det är en av styrkorna med att ha många terminaler och transportfordon.

Om framkomligheten är begränsad så styr vi om våra transporter. Om vi till exempel inte kommer fram i Göteborg, så får våra fordon hitta andra vägar och vi får dirigera om vår paketsortering till andra orter.

Hon har även två medskick till e-handlare: Minska luften i paketen – och tydliggör paketens grad av spårbarhet redan i checkouten.

Det här kan vara en stor utmaning för små, nystartade e-handlare som växer fort. Men att vara tydlig med att vissa leveransval inte innebär någon spårbarhet kan göra stor skillnad, både för oss och e-handlarna.

Kan gå sönder

Konsumenter har ofta ganska stor okunskap kring spårbarhet när det kommer till paketutskick, menar Agnes Karlsson. Skickar man exempelvis varor med frimärkta brev så är de inte alls spårbara i någon app exempelvis.

Men mindre e-handlare erbjuder ofta brevalternativet, då frakten är dyr för dem. Men då är det också viktigt att vara väldigt tydlig med att det inte är ett alternativ som är spårbart. På så sätt kan vi och e-handlarna hjälpa varandra för att uppnå högre kundnöjdhet.

När det kommer till emballage och kartonger är det viktigt att ha komprimerade paketen som möjligt, hävdar Agnes Karlsson.

Generellt är det fortsatt mycket luft i paketen och då kan en försändelse börja rotera och gå sönder under vår sorteringsprocess. Paket med mycket luft kan också tryckas ihop på ett fult sätt i våra paketsorterings-maskiner.

Dela artikeln: