I mitten av förra året så berättade vi om bolaget Sjöstrand Coffee som då gjort en ordentlig push för försäljningen direkt till konsument. Detta bland annat med en ny e-handel.
LÄS ÄVEN: Växte från 6 till 27 miljoner – nu lanserar de ny e-handel
Nu är siffrorna inne för fjolåret och det ser mycket bra ut, speciellt jämfört med året innan. Omsättningen stiger nämligen från 26,2 till 31,1 miljoner kronor. Men resultatet går från -4,6 miljoner (2022) till positiva 676 000 kronor.
Vi har rensat upp i vår distribution, framför allt här i Skandinavien där vi valt att avsluta samarbetet med många återförsäljare och istället satsa på en smalare och mer exklusiv distribution, kommenterar företagets vd John Ekeberg.
Och i det arbetet så ligger förstås den egna e-handelssatsningen som nu fått stort fokus.
Det här är också ett viktigt steg för Sjöstrand för att bygga vår egen e-handel som idag endast står för cirka 12 procent av omsättningen.
Företagets e-handel bör alltså idag ligga runt 4 miljoner kronor.
Under 2024 så kommer vi att satsa för att bygga vår egen kanal betydande. Målet är att dessa ska stå för merparten av försäljningen under 2025, meddelar John Ekeberg.