Det började med att Nyköpings-juveleraren smyckade sig med ett nytt namn. Jewelry Box bestämde sig i november i fjol för att sluta kalla sig för Jewelry Box. Det nya namnet blev och är Nordic Spectra. E-handlaren säljer smycken på nätet – och via sin över 50 år gamla fysiska butik i Nyköping.
LÄS ÄVEN: De ska nå 100 miljoner med nytt namn – ska ut i Europa
Men det finns ytterligare ett namn i leken. Och det är Guveau AB, som är namnet på det familjeföretag, som driver Nordic Spectra. Smyckeshandlarens historia sträcker sig så långt tillbaka som till 1946, i den sörmländska småstaden. När vi intervjuade delägaren Johannes Sellén i november sa han att försäljningen gick som tåget.
Men nu vill vi skala upp ytterligare. Och det kräver en ny varumärkesstrategi och ett nytt namn för att hitta ännu mer synergier i e-handeln, sa han då.
Spända på mottagandet
Han avslöjade också för Ehandel att Nordic Spectra nu även ska ut i Europa. Man lanserade därför redan 2020 en lokalt anpassad smyckes-sajt i Tyskland. Detta för att nå en omsättning på 100 miljoner inom fem år, enligt Johannes Sellén. Men det är först nu som e-handeln i Tyskland går live officiellt. I ett pressmeddelande på torsdagen så berättar bolaget mer om satsningen på Nordicspectra.de.
Vi ser fram emot att kunna erbjuda vårt sortiment av smycken även utanför Sverige och Tyskland är först ut. Vi har en strategi för expansionen och är spända på hur Nordic Spectra kommer mottas utomlands, kommenterar Kenneth Klausen, E-commerce Manager på smyckes-bolaget.
Fler marknader
Till att börja med ligger fokus på att marknadsföra varumärken som redan är välkända och populära i Tyskland. Därefter kan det bli dags för egendesignade kollektioner, framgår det.
Vi är tidigt i vår Tysklandssatsning och inväntar de första resultaten av lanseringen. Så snart detta landat är nästa steg att ta Nordic Spectra till ytterligare marknader. Vi har ett mål om att lansera i minst ett land till i år, men förhoppningsvis två säger Johannes Sellén, delägare och grundare.
Fördubbling på fem år
När vi tittar på moderbolagets omsättning för 2021 på Allabolag.se, noterar vi att den landade på 27,5 miljoner kronor i fjol, mot 23,7 miljoner året innan. Det är den hittills största intäktssumman på årsbasis. År 2016 låg den totala omsättningen, som jämförelse, på 14,7 miljoner. Det rör sig alltså på fem år om en fördubblad omsättning.
Intäkterna har ökat stadigt från år till år, och merparten av pengakakan kommer sedan flera år tillbaka från e-handeln. Bara runt drygt 10 miljoner härrör i dag från butiksförsäljningen – som också fungerar som ett smyckes-showroom, samt en reparationsverkstad för smycken. Butiken har kommit att fungera allt mer som ett varumärkes-skyltfönster och som en extra service till de lokala kunderna.