ANNONS

Efter miljontillskottet - nu ska deras sex-produkt vinna Europa

Grundarsystrarna Karin Belin och Cecilia Lantto Belin
"Reaktionerna var otroliga".

Karlskronabaserade Aima Sense, som tar fram och säljer intimhygienprodukter för sexuell hälsa, fortsätter sin expansion. Efter att ha säkrat 2,4 miljoner kronor i en nyligen genomförd investeringsrunda, siktar nu systrarna och grundarna Cecilia Lantto Belin och Karin Belin på den europeiska marknaden.

LÄS ÄVEN: Nya e-handeln tar in 2,4 miljoner - starka investerare går in: "Räcker inte att vara envis"

ANNONS

Systrarna satte igång verksamheten 2023 utan tidigare erfarenhet av e-handel, men med en stark drivkraft och en kombination av kompetenser inom kvalitet, verksamhetsutveckling, försäljning och marknadsföring.

Men hur kommer det sig att ni startade just den här typen av bolag?

Vi började prata om problemet och varför det inte fanns en enklare lösning på hygienrutinen efter sex. Vi utförde en nyhetsgranskning och fick fram att det inte fanns någon produkt i världen som löste problematiken med vätskorna efter sex - då kickade entreprenörstänket in, säger systrarna till Ehandel.

Det dröjde inte länge förrän Aima Sense produkter fångade intresset hos en av Sveriges största aktörer inom hälsovård.

När vi lanserade juni 2023, sålde vi endast D2C. Efter fyra månader hörde Apoteket AB av sig och ville ta in våra produkter, vilket var en "wow-känsla", och några månader senare var Apoteket vår första återförsäljare. Idag har vi öppnat upp för hela EU och Norge. Vi har sålt organiskt till sju länder, främst Norge därefter Finland, Danmark, Nederländerna, Tyskland och Belgien.

Varför satsar på en så aggressiv expansion?

Anledningen till att vi valde att öppna upp för hela EU var att vi fick så mycket förfrågningar från länder som vi ännu inte fraktade till och vi ville göra det möjligt för dem att köpa våra produkter.

Deras produkt "After Sex-tampongen", som de kanske blivit mest kända för, är designad för att absorbera vätskor efter samlag och återställa vaginans pH-balans. En produkt som, enligt duon, saknar konkurrenter och fått enormt genomslag - särskilt på sociala medier.

Vid lansering fick vi direkt ett otroligt "proof of concept" tack vare sociala medier och kanaler som TikTok. Vi sålde endast organiskt via TikTok under vårt första halvår och reaktionerna var otroliga. Vi fick meddelanden och mail där kunder skrev “tack” och “äntligen”.

Aima Sense har på kort tid gått från att vara ett inkubatorbolag hos Blekinge Business Incubator (BBI) till att etablera sig i Sverige och internationellt. Efter att ha säkrat 2,4 miljoner kronor i en nyligen genomförd investeringsrunda, där Kick Capital, affärsänglar och Annexstruktur deltagit, är företaget redo att ta nästa steg.

Pengarna ger oss möjlighet att intensifiera vår produktutveckling, ta hjälp av fler konsulter och satsa vidare ut i Europa under 2025, sade Cecilia Lantto Belin i samband med investeringsrundan.

Expansionen "vidare ut i Europa" innebär att Aima Sense kommer att lansera sina produkter på nya marknader, med fokus på Norden, Nederländerna och Tyskland.

Framåt blir vårt fokus att börja marknadsföra mer i vissa utvalda länder. Vi ser en skillnad i att öppna upp för försäljning i ett land och att faktiskt lansera produkterna. Vid lansering krävs en strategi om hur och med vilka kanaler vi vill nå ut.

När det kommer till våra produkter så handlar det ju till stor del om att lära sig hur kulturen är och hur kunderna vill ha produkter inom intimhälsa och sex paketerade i annonser. Vi har mycket utbildande content där stort fokus ligger på att lära ut och skapa igenkänning i problemet.

Hur bestämmer ni vilka marknader ni ska satsa på?

När någon av våra videos på TikTok hamnade på "Foryoupage" i Europa med flera miljoner visningar blev det en indikation på att specifika länder var redo för våra produkter. Det är ett sätt.

Företaget planerar även att utöka sin produktportfölj och anlita konsulter inom områden som marknadsföring, kommunikation och produktutveckling.

Idag arbetar vi tätt med konsulter inom marknadsföring, och framåt kommer vi även att kroka arm med konsulter inom kommunikation, produktutveckling med flera.

Tillsammans med Aima Senses utbredning i Europa är det i år fokus på att öka varumärkeskännedomen och försäljningen.

Vi vill fortsätta att expandera, se en ökning i omsättningen tack vare starkare närvaro i Europa samt återförsäljare. Våra produkter finns även hos fler stora återförsäljare och vi har fler samarbeten på gång framåt, avslutar duon.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se