Tidigare i höstas berättade vi om Neckwear - e-handlaren som hade lyckats väl med sin utlandsexpansion trots små och vardagliga produkter samt inledande översättningsproblem. När bolaget nu räknar ihop 2016 är det enbart glada miner för VD:n Johan Berggren och hans kollegor.
Växt med 90 procent
Bolaget har under året haft en tillväxt på 90 procent och räknar med att landa på en omsättning på strax under 14 miljoner. Även resultatet ser ut att bli bra för 2016.
- Tillväxten i vissa av våra utländska butiker har varit mycket god och är högre än i Sverige. Vi har fått in många nya kunder och ser att en stor del återkommer inom kort vilket är roligt, konstaterar Johan Berggren, och fortsätter:
- Under 2016 har vi jobbat otroligt hårt då vi flyttade lagret, byggde om hemsidan, bytte profil, utvecklade nya system och rutiner samt kraftigt utökade sortimentet. Allt det arbetet har lagt grunden för att kunna fortsätta växa.
Neckwear har nu vuxit med en systersajt som är inriktad på B2B-försäljning. TiesB2B.com, är namnet på den.
- Då vi kan erbjuda ett brett sortiment och logistiken redan finns på plats, är det ett naturligt steg för oss att börja sälja via en B2B-sajt. Detta ger en väldigt effektiv och smidig distribution som gynnar både oss och våra butikskunder.
I dagsläget har företaget ett 50-tal butikskunder i olika länder. TiesB2B.com har satsat på vad som enligt Johan Berggren ska vara en helt ny distributionsmodell - nämligen att skicka ut varor på beställning så att butikerna inte behöver ha produkterna i lager.
"On demand"-leverantör
På så sätt får butikerna hela tiden tillgång till ett uppdaterat sortiment och slipper att köpa in stora lager som de i värsta fall får rea ut när säsongen är över.
- Vi tror att vi kan utgöra ett bra komplement som "on demand"-leverantör och hjälpa butikerna att höja sin försäljning med förbättrad lönsamhet. Då vi själva är återförsäljare åt andra varumärken har vi erfarenhet av vad man som återförsäljare önskar och kräver från sin leverantör.
Ska öppna fysisk butik
Under 2017 planerar Neckwear att expandera sin e-handel till fler länder och att öppna sin första fysiska butik, som ska få ett “utpräglat e-handelskoncept”. Om försöket faller väl ut är det inte omöjligt att det blir fler butiker längre fram. Neckwear planerar också att bygga ut sortimentet och specialicera sig på att sälja skjortor.
- Under 2017 är det gasen i botten som gäller för att växa ytterligare och vi kommer satsa betydligt mer av budgeten på marknadsföring, avslutar Johan Berggren.