BHG Group rullade tidigare i höstas ut ett stort omstruktureringsprogram inom vad man kallar Value Home-segmentet. Något som innebar en rad större åtgärder och en kostnad på nästan 1,3 miljarder svenska kronor för e-handelskoncernen.
LÄS ÄVEN: E-handlaren rullar ut massivt sparpaket – tar miljardsmäll
Nu meddelar BHG ytterligare effektiviseringsåtgärder som ska ge besparingar på totalt 30 miljoner på årsbasis nästa år. Målet är att ha färre plattformar för att kunna skapa ett ökat kundfokus och bättre möjligheter att växa internationellt med Norden som bas.
Vi arbetar med en kombination av strukturella grepp och löpande konsolidering för att minska antalet plattformar för att göra BHG mer konkurrenskraftigt och lönsamt. Med färre och skalbara plattformar får vi en större flexibilitet och blir bättre på att möta kundernas önskemål, säger BHG Groups vd Gustaf Öhrn, i en kommentar.
Belastar fjärde kvartalet
Enligt ett pressmeddelande kommer BHG bland annat konsolidera bolagets danska verksamhet Frishop.dk i sin befintliga plattform Hyma Skog & Trädgård, där flera andra sajter redan ingår.
Vidare ska Lindström & Sondén integrera sitt lager med Hafa Brand Group i Halmstad. En åtgärd som innebär att lagret i Klippan försvinner.
Detta är ett arbete som fortsätter, och det vi nu gör i Frishop, L&S och Arc E-commerce är i linje med vår strategi och viktiga steg mot den struktur vi vill ha på BHG, säger Gustaf Öhrn.
Åtgärderna innebär att BHG minskar kostnader för både lokaler och personal, vilket totalt innebär en besparing på cirka 30 miljoner på årsbasis 2024, hänförligt till i huvudsak avskrivningar av leasingtillgångar och personalkostnader.
De totala kostnaderna för åtgärderna uppgår till 69 miljoner kronor, vilket kommer att belasta det fjärde kvartalet.
LÄS ÄVEN: E-handelsjätten tappade försäljning under tredje kvartalet