Butikskedjan Zaras ägare Inditex meddelade nyligen att man storsatsar på e-handeln. Detaljhandlaren ska investera 1 miljard dollar i sin e-handelsplattform och 1,7 miljarder dollar i sin plattform för omnikanal. Man satsar alltså runt 25 miljarder kronor på den digitala handeln inom koncernen.
LÄS ÄVEN: Giganten förlorar 1,2 miljarder – satsar 1,7 miljarder på digitalisering
Bolaget som, utöver Zara, äger en rad olika butikskedjor planerar att minska dessa med upp till 1200 butiker globalt. Man vill gå från dagens cirka 7400 stycken ner till runt 6800, vilket dock inkluderar nyöppningar. Det är främst mindre butiker man kommer att stänga ned för gott och majoriteten ska vara under andra varumärken än Zara.
Inditext kommer att uppgradera de butiker som får vara kvar till att bli mer integrerade med e-handeln och man kommer även att öppna runt 450 nya butiker som ska vara digitalt anpassade med den senaste tekniken. Alla anställda i de butiker som stängs kommer att erbjudas nya jobb inom e-handelsdelen på företaget.