ANNONS

Efter Lykos kalla hand – så svarar Postnord och Schenker

Lyko nobbar Schenker och Postnord – nu svarar fraktbolagen
Pressbilder/Schenker/Postnord

Fraktbolagen svävar på målet när de får konkreta frågor.

ANNONS

Postnord och Schenker ryker ur Lykos checkout, som valbara fraktalternativ. Varför? Jo, för smink- och skönhetsjätten, med lager i Vansbro i Dalarna, vill garantera helt fossilfria leveranser ut till sina kudner. Det meddelade Lyko på tisdagen.

LÄS ÄVEN: Därför kunde Lyko bryta med fraktjättarna: ”Hoppas fler hänger på”

E-handlaren väljer istället att helhjärtat omfamna följande last mile-bolag: Budbee, City Mail, Early Bird och Instabox. Ja, det är de aktörer som blir kvar i kassan. Bolaget bedömer att de har hållbarare leveranser.

De aktörerna som har hållbarhet högst upp på agendan har vuxit enormt och tagit marknadsandelar de senaste åren och dessutom tagit sig längre och längre ut i landet. Det blev också avgörande för vårt beslut, sa Daniel Thyberg, External Logistic Lead på Lyko, till Ehandel på tisdagen.

"Mest hållbara"

Hur landar då det här beskedet hos Postnord och Schenker? Hur ser de på Lykos beslut? Postnord, som samägs av svenska och danska staten, skickar fram presschefen Maria Ibsén som får uttala sig i frågan. Men hon vill inte riktigt svara på Ehandels frågor. Istället pratar hon hur framstående Postnord är på klimat- och hållbarhetsområdet. Hon väljer också att prata om hållbarhet i ett vidare perspektiv.

När Postnord säger att vi ska vara den mest hållbara logistikaktören avser det hela verksamheten. Det är en självklarhet för oss att ha en bra arbetsmiljö – fysiskt och socialt – och schyssta villkor för våra medarbetare, så att vi kan attrahera och behålla de bästa. Jämställdhet och likabehandling ingår förstås också i den sociala hållbarheten. Vi vill verka för en sund och rättvis konkurrens i branschen och regelverk som gör det lätt att göra rätt.

Men hur ser ni på att ni nu får nobben av en stor e-handlare som Lyko. Och vad händer om fler tackar nej till er, att det uppstår en slags dominoeffekt?

Postnords långsiktiga klimatmål är att vara helt fossilfria 2030. Vägen dit består av många steg. Vi investerar löpande i ny teknik och nya fordon till exempel. Många av stegen styr vi över själva, medan annat handlar om sådant som vi bara marginellt kan påverka.

Än en gång får Ehandel alltså inget konkret svar på vår fråga. Maria Ibsén väljer istället att lyfta fram utvecklingen på elsidan. Hon nämner också att Postnord redan kan erbjuda fossilfria leveranser i storstäder.

Utvecklingen av tunga eldrivna fordon med tillräcklig räckvidd är ett sådant exempel, infrastruktur för fossilfria bränslen och fordonsladdning en annan. Vi är den aktör som når alla företag och privatpersoner i hela Sverige och det ska vi fortsätta med. Just nu kan vi erbjuda helt fossilfria leveranser i delar av storstadsområdena, och vartefter kommer vi att kunna täcka fler och fler områden med dem.

"Positivt"

Vi får inte heller några raka svar från DB Schenker. Hanna Svebring – med  titeln Head of Marketing and Communcations på marknaderna Sverige, Danmark och Island – säger dock att det är bra med konkurrens.

Vi på DB Schenker är positiva till att allt fler företag försöker ta ansvar för klimatfrågan och tycker det är bra med konkurrens. För oss är det viktigt att kunna erbjuda fossilfria transporter hela vägen, från produktion till konsument, inte bara sista milen.

Och när vi frågar om hur bolaget ser på att risker för en dominoeffekt, alltså att fler e-handlare följer jätten Lykos exempel väljer hon att istället lyfta fram Schenkers klimat- och hållbarhetsarbete.

Eftersom vi har cirka 3 500 fordon i landet går omställningen inte över en natt – aspekter som tillgång till bränsle, laddinfrastruktur och inte minst fordon har betydelse. Vi tankar fossilfritt när det är möjligt och har även bilar som går på el och biogas. Utvecklingen går framåt och vi ser positivt på framtidens möjligheter.

David Gustavsson
david@ehandel.se