Ökade personalkostnader sänker resultatet för konceptet Off Script.
Influencern Henrietta Fromholtz E-handelskoncept Off Script, som Influens.se skrivit om tidigare, har släppt sin första hela årsredovisning. Rapporten visade att man backar omsättningen med två tredjedelar från cirka 350 tusen till 120 tusen.
På Off Script kan influencers designa sina egna onlinebutiker och välja de varor som de står för från varumärkenas hela utbud. Influencers kan dessutom ladda upp recensioner och hauls i form av foto eller video. Så den som går in för att handla får “sin” influencers kurerade utbud.
Ett par dagar innan rapporten släpptes berättade företagets vd Pontus Karlsson att lanseringen har gått jättebra och att mottagandet har slagit gruppens överförväntningar. Då hade de över 150 varumärken och cirka 200 influencers kopplade till sin plattform, och fler stod på kö.
Läs Mer: E-handelskonceptet för influencers flyger – 200 profiler och 150 varumärken ombord
Trots succén hade rörelseresultatet minskat under 2021 jämfört med 2020. Från en nivå på minus 950 tusen kronor under företagets första nio månader 2020, till ett underskott på 2,7 miljoner. En stor post i den beräkningen kommer från ökande personalkostnader men utan att man ändrat medeltalet på anställda som under båda åren legat på 3 personer.