ANNONS

Efter kundernas önskemål - Søstrene Grene öppnar e-handel

Mikkel Grene

"Naturligt att följa utvecklingen".

ANNONS

Över 240 fysiska butiker i en rad europeiska länder samt i Japan, men ingen e-handel. Så har tillvaron sett ut för den danska inrednings- och hobbybutiken Søstrene Grene. Nu har dock företaget, som grundades redan 1973 till sist tagit ett beslut om att börja med e-handel. Efter flera månader av förberedelser går nu företaget ut och berättar att en ny hemsida - med en tillhörande nätbutik - kommer att lanseras nästa år.

Vi har tagit emot riktigt många förfrågningar från kunder, som vill kunna se vårt produktsortiment på nätet och även ha möjligheter att köpa våra produkter online. Vi är enormt glada att nu kunna tillmötesgå detta önskemål. Vi ser därför fram emot att kunna bjuda in till en ny digital del av Søstrene Grenes universum, säger vd Mikkel Grene i ett pressmeddelande.

Premiär i hemlandet

Søstrene Grene har hemsidor på flera språk, bland annat svenska. Men e-handeln kommer åtminstone inledningsvis att begränsas till de danska kunderna. Exakt hur e-handelsupplägget kommer att se ut återstår att se, men redan nu lovar Mikkel Grene att leverans till dörren kommer att finnas med i erbjudandet.

För oss handlar det om att möta våra kunder där de är, och att skapa värde för dem oavsett om de besöker en Søstrene Grene-butik eller om de besöker vårt kommande onlineuniversum. Den verklighet vi i dag lever i är att vi alla tillbringar mer tid online. Därför är det också naturligt att vi på Søstrene Grene följer den utvecklingen.

"Ändrar inte våra expansionsplaner"

Enligt Mikkel Grene är den nya e-handelssatsningen en del av ett större omnikanalsprojekt, och Søstrene Grene planerar inte att dra ner på antalet fysiska butiker till förmån för försäljning online. Tvärtom är fler butiker på gång och i höst kommer bolaget att lansera på en ny marknad, nämligen Finland.

Med den digitala transformationen breddar vi vårt perspektiv och den service vi kan erbjuda våra kunder. Vi bygger en bro mellan våra butiker och en digital transformation av Søstrene Grene. De fysiska butikerna är ryggraden i vår verksamhet och vår digitala strategi har inte ändrat våra expansionsplaner. Men i framtiden ser vi fram emot att kunna möta våra kunder på ännu fler plattformar än vad vi kan i dag, avslutar Mikkel Grene.

Ehandel har sökt Søstrene Grene för en kompletterande kommentar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se