ANNONS

Efter kritiken: Rek. pris, ord. pris och tidigare pris - Lyko reder ut

Ny databas ska undvika rea-missar.

ANNONS

Falska reor i samband med Black Friday har blivit något av en tidig jultradition. En rad företag och undersökningar har varnat för att många konsumenter oroas över att bli lurade när de klickar hem produkter under årets största shoppingfest.

Förra året riktade Konsumentverket kritik mot en handfull e-handelsföretag efter att de hade ertappats med missvisande prissänkningar. Ett av företagen som hamnade i blåsväder var Lyko, som då förklarade att missen berodde på ett misstag.

LÄS ÄVEN: Lyko, Cervera och Bangerhead om fejkreorna: "Helt enkelt slarv"

Sedan dess har Lyko arbetat på en databas som ska kartlägga vilket pris en viss produkt har haft bakåt i tiden. Om produkten har haft ett nedsatt pris någon gång under de fyra senaste veckorna ska det tas i beaktning när den nya kampanjen sätts.

Den nya prisdatabasen kommer att avgöra om vi kan flagga en viss produkt eller inte, säger Lykos vd Rickard Lyko till Ehandel.

Mer exakt betyder det att den röda 25%-flagga som Lyko använder i sin aktuella Black Friday-kampanj inte ska läggas på produkter som har varit på kampanj den senaste månaden. Att gränsen är satt till just fyra veckor beror på att det är det reglerna kräver, enligt Lyko.

Slog ihop Singles Day och Black Friday

Däremot kan produkten fortfarande ha ett nedsatt pris och vara en del av en kampanj, men det ska inte se ut som att varan är nedsatt med 25 procent från det pris som normalt sett gäller.

Så i vissa fall ser inte aktiveringen lika stark ut även om priset är lägre.

Rickard Lyko menar att otydligheten kring prissättning i samband med kampanjer är ett vanligt problem i branschen.

Jag ska inte trycka ner någon annan men vi ser att det är många i branschen som inte sköter detta i dag, framför allt när det kommer till mängden reor de har på ett år.

Enligt Lyko får man inte ha mer än fyra sammanhängande reor på ett år men vad som ingår i rean kan förändras under tiden som den pågår.

För att undvika att ha för många reor har Lyko i år valt att slå ihop Singles Day och Black Friday till en sammanhängande kampanj, berättar Rickard Lyko. I kommunikationen ut till kunderna har man dock marknadsfört att Singles Day-erbjudandena pågår “hela helgen”, det vill säga från torsdagen den 11 november till och med söndagen den 14 november. Först den 22 november, det vill säga i måndags kickade Lyko igång sin Black Week-kampanj med ett sms om det till kunderna samt ett mejl med rubriken “Nu börjar Black Week”.

Kan man säga att det är samma rea då?

Ja, det är samma och det vi kommunicerar är att rean håller i sig. Den fortsatte även veckan efter Singles Day och det står också på respektive produkt att kampanjen pågår till och med ett visst datum. Så där är det tydligt. Det är samma period men vi uttrycker det på olika sätt.

Men om det står i ett sms till kunden att en kampanj bara pågår till och med ett visst datum, är det då tydligt att kampanjen egentligen pågår längre än så?

Det handlar mer om att fånga perioden i sig. Men visst, det går att ifrågasätta om vi kan bli tydligare där. Vi använder till exempel Singles Day-benämningen för att påminna om att det äger rum just då. Vi vill variera vår kommunikation och inte säga samma saker hela tiden.

Visar rekommenderat pris

För att lyfta in en ytterligare parameter så använder sig Lyko av både rekommenderat pris, tidigare pris och ordinarie pris på sin sajt. Black Friday-rabatten på 25 procent visas alltså upp i samband med något av de tre alternativen.

Enligt Rickard Lyko är “tidigare pris” ett pris som Lyko har haft någon gång under de senaste fyra veckorna. Ordinariepriset är det pris man har om det inte är en kampanj och rekommenderat pris är det pris som enligt Lyko ska används i branschen i stort.

Vårt ordniariepris är ofta lägre än branschstandarden men om ordinariepriset och det rekommenderade priset är samma så visar vi bara det rekommenderade priset.

Varför inte bara skriva ordinarie pris då?

Vi tycker att det tillför något att att visa att vi ligger lägre än rekommenderat pris. Det är klart att man skulle kunna ha både ordinarie och rekommenderat pris men vi tycker att det blir rörigt.

På frågan om hur kunden ska veta att det rekommenderade priset är det pris som Lyko brukar ha, svarar Rickard Lyko att det alltid är snårigt med prissättningar men att de har försökt att göra det så tydligt som möjligt. Om det står att Lyko har en rea på till exempel 25 procent är rabatten alltid dragen ifrån Lykos ordinarie pris, lovar han.

"Gör så gott vi kan"

Rickard Lyko medger att det alltid är utmanande att hitta rätt i kommunikationen till kunderna.

Där blir man aldrig färdig, men vi gör så gott vi kan.

Ni fick kritik från Konsumentverket i samband med förra årets Black Friday-kampanj. Är ni säkra på att det blir rätt det här året?

Ja, det är i alla fall en mycket mindre risk. Men jag ska absolut inte sticka ut hakan och säga att allt helt säkert är 100 procent rätt. Vi kan fortfarande göra fel. Men jag känner mig väldigt trygg med det upplägg vi har.

Den nya databasen används i dag bara för att kartlägga produkter utifrån vad de har kostat under de senaste fyra veckorna. Men företaget har betydligt mer data än så och i framtiden är det inte omöjligt att Lykos kunder får ta del av mer prisstatistik direkt på sajten.

Vi har funderat på om vi ska ha en funktion på sajten för att kolla priset bakåt i tiden för de kunder som är intresserade av det. Det är en möjlighet vi har och jag vill gärna gå åt det hållet. Det finns ingen mening med att hemlighålla hur priserna har sett ut historiskt, avslutar Rickard Lyko.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se