I april ansökte hela MQ-koncernen om konkurs, men i maj månad kom räddningen. Den nygamla ägaren, finansmannen Mats Qviberg, köpte upp konkursboet och satsade på en nystart för kedjan som strax innan fallet skulle bli MarQet. Sedan dess har företaget genomfört en hel del satsningar som skiljer sig från det MQ som de flesta känner till.
LÄS ÄVEN: Därför blev MQ till Marqet: ”Folk hade glömt att vi fanns”
För med det nya namnet kom ett nytt koncept - ”Work in Progress”. Kedjan fortsätter att erbjuda mode, men inte bara. Man har tagit in fler produktkategorier, nya tjänster och beskriver butikerna som ett öppna kontorslandskap.
Så sent som i slutet av fjolåret inleddes ett samarbete med skönhetstjänsten Dashl som möjliggör bland annat makeup eller nagelvård i Marqets butiker. Man har även tagit in secondhandaktören Myrorna i butikerna som fått en del av lokalernas säljyta.
LÄS ÄVEN: MarQet och Myrorna blir sambos: ”Hoppas att fler får upp ögonen”
Nu presenteras bolagets nästa satsning - ett nytt eget modevarumärke. Tillskottet heter Stockh lm Studio och "riktar sig till den moderna kvinnan".
Stockh lm Studio växte fram ur det klassiska varumärket Stockh lm, som klätt kvinnor i över 15 år. Liksom Stockh lm vilar Stockh lm Studio på en stilren och klassisk grund, men adderat till varumärket är säsongens starkaste trender, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Bakom varumärkets design står Rebecka Jansson, som började sin resa på MQ under 2016. Det nya märket kommer att finnas tillgängligt i MarQets alla butiker från och med den 25 februari.
Det känns väldigt roligt att kunna lansera Stockh lm Studio som ett komplement till vårt redan väletablerade varumärke Stockh lm, säger Ylva Morud, design- och inköpschef på MQ MarQet.
Stockh lm Studio kommer vara uttrycksfullt och ta ut svängarna lite mer i säsongens siluetter, färger och detaljer, men i samma fina kvaliteter och prisbild som Stockh lm.