ANNONS

Efter konkurshaveriet – last mile-VD:n talar ut: "Var ett möjligt scenario"

Movebybike-ekipage på Medborgarplatsen i Stockholm (Fotograf: Movebybike/Cision)
"Något vi tog med i våra överväganden".

Ehandel har i flera artiklar rapporterat om den heta Malmöbaserade last mile-uppstickaren Movebybike. Som i juli i år köpte danska konkurrenten Chainge – för 19 miljoner kronor.

Chainge, som kör elcykeltransporter i Storköpenhamn, blev därefter ett dotterbolag till Movebybike. Movebybike har också specialiserat sig på frakt med eldrivna lastcyklar i Sveriges tre största städer. Och har varit i färd med att testa lyckan i Köpenhamn, genom förvärvet av Chainge. Dessutom blev man via uppköpet av med en tydlig konkurrent.

LÄS ÄVEN: Drömmen i kras - konkurs efter en månad

ANNONS

Vill ta in närmare 30 miljoner

Den 9 augusti meddelade företaget också att man vill ta in 27,5 miljoner via en företrädesemission. Dels för att stärka kassan, men också för att finansiera expansionen till Danmark.

Movebybike nådde en omsättning på 17,6 miljoner kronor under 2022, jämfört med drygt 26 miljoner året innan. Samtidigt ökade man mellan dessa år sin förlust från -8,7 miljoner till -12,1 miljoner.

Men nu – bara en dryg månad efter danskförvärvet – har Chainge, som sysselsatt runt 60 personer, gått i konkurs.

"Något vi tog med i våra överväganden"

Dotterbolaget hade mellan januari och maj i år en omsättning på motsvarande 4,9 miljoner kronor. Ebitda-resultatet landade på -0,75 miljoner under perioden och det egna kapitalet på -4 miljoner kronor.

Ehandel bestämde sig för att kontakta Movebybike:s interim-VD Fredrik Videlycke för att försöka få svar på varför man köpte ett bolag för 19 miljoner, för att sedan efter kort tid försätta det i konkurs.

"Fortsatt engagerade i vår expansion"

Något tydligt svar får vi dock inte. I ett mejl till Ehandel svarar han så här:

Vi var medvetna om att konkurs var ett möjligt scenario när vi förvärvade Chainge, och det är något vi tog med i våra överväganden. Trots detta är vi fortsatt engagerade i vår expansion och ser Danmark som en strategiskt viktig marknad för MoveByBike, skriver Fredrik Videlycke.

Dansk lag försvårar

Han kan utöver detta inte gå in på några detaljer och hänvisar till dansk lagstiftning.

Det är viktigt att notera att konkursen och den rådande danska lagstiftningen begränsar oss från att gå in på detaljer om våra planer eller kommentera den pågående processen ytterligare i nuläget, skriver han vidare.

Men varför spenderade ni hela 19 miljoner på ett förvärv med överhängande konkursrisk? 

Köpet gjordes genom en aktieswap baserat på företagens respektive värderingar. Jag kan tyvärr inte gå in i detaljer kring logiken mer än jag gjort i tidigare kommentar.

Undersöker alternativ

Längre än så kommer vi inte och nu återstår det att se hur Movebybike rullar vidare på den danska marknaden. Bolaget uttryckte i ett pressmeddelande i veckan en målsättning om att på något sätt kunna driva vidare fraktverksamheten i Köpenhamn.

I samarbete med konkursförvaltaren kommer vi nu att undersöka möjligheterna att i någon utsträckning fortsätta verksamheten. Vi kommer att arbeta noggrant för att utforska alla tillgängliga alternativ och bedöma hur vi bäst kan gå vidare under dessa omständigheter, kommenterar bolaget.

LÄS ÄVEN: Svenska uppstickaren vill fylla på kassan – med färska miljoner

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap