Rekonstruktion i England och konkurs i USA och Kanada. Samtidigt har flera franchisetagare i Sverige gått omkull och e-handeln har legat nere i över en månad.
Det har varit kaotiskt kring skönhetskedjan The Body Shop och nu är frågan vad som händer med varumärket i vårt avlånga land. Svaret ser ut att vara att man planerar för fortsatt verksamhet, men exakt hur det kommer att se ut framåt vet man inte än.
Den svenska verksamheten är i det internationella bolagets regi. Vad som händer med hemsidan är också avhängt vad som händer i rekonstruktionen. Det är fortfarande oklart när hemsidan kan öppna igen, men planen är att den också ska öppna igen, säger Tanja Bruun, marknadschef för The Body Shop i Sverige, i en intervju med Dagens Handel.
Leveranserna återupptas
En franchisetagare, som nyligen gått i konkurs, berättar för Sundsvalls Tidning att varuförsörjningen uteblivit. Men det ska det bli ändring på nu.
På grund av rekonstruktionen har vi inte kunnat få leveranser. Det har börjat komma igång nu, men eftersom det varit stopp ett tag tar det tid för den här verksamheten att komma tillbaka, säger Tanja Bruun.
Exakt hur rekonstruktionen i England kommer att påverka den svenska verksamheten på längre sikt är fortfarande oklart.
Samtidigt har stora delar av ledningen nyligen lämnat det svenska bolaget. Kay Berg, tidigare vd, lämnade innan årsskiftet och i februari hoppade såväl ordförande Caroline Le Roch som vice ordförande Jennie Wallerman Berneron av sina uppdrag. Att det skulle ha något att göra med turerna i det brittiska moderbolaget tillbakavisas dock.
Det är direkt missvisande, säger Tanja Bruun till sajten.
Ny vd i det svenska bolaget är Diego Ortiz de Zevallos, som har samma uppdrag för kedjan i Spanien och Portugal.