ANNONS

Efter konkursen: Rizzo-varumärket får ny ägare

Helena Morland, vd för Rizzo Group
Rizzo/Pressbild

Här är köparen.

ANNONS

Till slut gick det inte längre. Efter att ha kämpat i flera år med dålig lönsamhet och vikande försäljning gick koncernen Rizzo i konkurs. Bolaget tycktes ha nio liv och överlevde, på nåder, bakslag efter bakslag. Men den 3 april så lämnades till slut konkursansökan in.

LÄS ÄVEN: Krisbolaget ansöker om konkurs – efter alla turer: ”Otroligt sorgligt”

Men nu står det klart att sagan ännu inte är över för Rizzo-varumärket Morris, som ägs av ett norskt dotterbolag. Norska Morris produktportfölj inkluderar resväskor, väskor, handskar och accessoarer.

Efter en accelererad budgivningsprocess har en överlåtelse av samtliga aktier i det norska dotterbolaget Morris-Accent AS överenskommits med ett bolag inom den norska koncernen Sajaco Nordic, framgår det av ett pressmeddelande.

I förvärvet ingår, förutom det norska varumärket Morris, även domänen morris.no.

Förvärvet innebär att aktierna i Morris-Accent AS per den 8 april 2024 överlåts till SN OS Holding AS, som därigenom övertar ägandet och kontrollen av det norska bolaget.

Nu återstår det att se om konkursförvaltaren – advokat Nils Åberg på Advokatfirman Carler – lyckas sälja övriga delar av Rizzo-koncernens konkursbo.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap