Subkultur och mode har alltid haft en speciell plats i entreprenören Thomas Hjert Löfgrens liv. Redan 1997 startade han en liten skate- och snowboardbutik hemma i Trollhättan och några år senare, närmare bestämt 2002, grundade han en numera välkänd e-handel vid namn Junkyard.
Tio år senare omsatte Junkyard, som i dag ägs av norska Varner, runt en kvarts miljard kronor och var vid den tidpunkten ett av de mest framgångsrika e-handelsföretagen i Norden. 2014 valde han att sälja företaget, samt skateboard- och streetwear-märket Sweet SKTBS, som han också låg bakom.
Thomas har haft ett flertal andra järn i elden sedan dess, men nu är han återigen aktuell med en satsning som hör subkulturen till.
Idén har funnits länge
Den 1 oktober slog han, tillsammans med elva andra delägare, upp dörrarna till Streetworld.com. En e-handel med fokus på skate, streetwear och vintage.
Streetworld-idén och varumärket har funnits inom mig länge. Jag reggade Streetworld.com redan 2015 men fick inte ihop teamet, säger Thomas Hjert Löfgren, som förutom medgrundare ikläder sig rollen som vd, och fortsätter:
Jag gjorde ett nytt försök 2019 när Caliroots/Hollywood var till salu men inte heller då fick jag med mig gänget. 2021 började jag bygga upp grunden med några delägare, och året efter kom hela teamet tillbaka i och med att Varner sparkade alla anställda. Så läget blev perfekt.
Ska bli nummer ett
Förutom Thomas finns bland andra Phillip Vogt, tidigare vd för Junkyard Norge, med i satsningen. Tillsammans med Andreas de Blanche har de handplockat ett dedikerat team för att nå sitt mål. Att snabbt etablera sig som nummer ett för streetwear-shopping på nätet.
Först ut är Sverige och Norge, men inom kort väntar resten av Europa. Redan i december i år ska man vara lönsamma och om tre till fyra år hoppas bolaget omsätta runt 100 miljoner kronor. En siffra som ska öka till över 1 miljard inom tio år.
Med ett starkt team i ryggen kör vi med full fart och utnyttjar vår erfarenhet till fullo. Vi outsourcar vissa delar som lagerhållning och logistik för att kunna fokusera på produkter, marknadsföring, design och IT-plattformen. Det gör oss mycket effektiva och flexibla, säger Thomas Hjert Löfgren till Ehandel.
Går emot etablissemanget
Men satsningen handlar inte enbart om att bygga ett nytt e-handelsunder. Gänget bakom Streetworld, de flesta med lång erfarenhet inom e-handel från sina tidigare befattningar inom Junkyard, påpekar att man vill erbjuda ett alternativ med värderingar som går emot etablissemanget.
Det på en marknad där flera oberoende aktörer har ersatts av stora butikskedjor.
Vi har en genuin kärlek för actionsport, streetwear och musik, något som vi har visat under många år. Leverantörer och varumärken uppskattar detta, och Streetworld kommer att få tillgång till attraktiva varumärken som andra inte kan erbjuda. Det kommer definitivt vara en viktig attraktion och framgångsfaktor för streetworld, säger Per Hoffa Lindblom, inköpschef i bolaget.
Egna varumärken
Utöver flera av de klassiska och välkända varumärkena inom sin nisch, så kommer Streetworld inom kort även att lansera ett eget varumärke. Något som allt fler e-handlare satsat på, med goda resultat.
Carl Johan Persson, webbplatsansvarig, berättar att olika samarbeten med profiler och varumärken kommer att spela en viktig roll.
Att bygga streetworld tillsammans med tidigare kollegor och streetwear-entusiaster är väldigt roligt. Vi har alla upplevt hur det är att arbeta i stora organisationer och det är en helt annan känsla i att vara i ett tight snabbfotat team där
alla är ambitiösa och experter inom sina områden, säger han och fortsätter:
Vi delar även en förståelse för någonting större, mänskliga värderingar och en djup respekt för både kunder och kollegor. Jag tror att detta, på många sätt, kommer göra streetworld bättre.