ANNONS

Efter jätteförlusten - så ska uppstickaren bli lönsam

Plicks grundare och vd, Jimmy Heibert.

Lågprisjättarna en tuff nöt att knäcka för second hand-appen.

ANNONS

Second hand-modet på nätet breder ut sig i allt större utsträckning. Men att få till en lönsam affär är en utmaning. En av aktörerna som kämpar med just detta är Plick. De omsatte 7,6 miljoner kronor under 2021, samtidigt som förlusten landade på illröda 11,4 miljoner.

I en intervju med Breakit berättar grundaren och vd:n, Jimmy Heibert, att bolaget visserligen växer, men att det fortfarande är en bit kvar till svarta siffror.

Det är ett volymspel i slutändan. Det är i transaktionen som man globalt sett är överens om att affären finns. Marknadsplatser där man säljer second hand är i sig inget nytt men vi gör det attraktivt och mer transaktionellt för den yngre generationen, säger han till sajten.

Plick grundades 2013 och har i dag den norska mediejätten Schibstedt som ägare. Målet nu är att ta sig utanför Sveriges gränser för att på så vis nå lönsamhet i slutänden.

Vi kommer att behöva vara nordiska. Sen vet jag inte när det blir men så länge vi ser tillväxt och hög effektivitet i marknaden vi är i så är det kanske inget vi behöver stressa till. Men jag tror att det är rimligt att kunna handla second hand över landsgränser i Norden, säger Jimmy Heibert.

Samtidigt slåss man på en alltmer konkurrensutsatt marknad, där även modejättarna lanserat egna second hand-alternativ. Man går även en tuff kamp mot lågprisjättarna till vilka man riskerar att tappa kunder om man inte själva håller prislapparna nere - något som förstås påverkar marginalen.

Primärt ökar konkurrensen med e-handeln. Går man tio år tillbaka i tiden konkurrerande man inte med e-handeln på samma sätt, för alla människor var inte en potentiell second hand-köpare när det kommer till kläder. Nu är alla det. Så vi konkurrerar om någon slags bekvämlighetsfaktor i shoppingupplevelsen, mot e-handlare och bolag som H&M, Zara och Shine. Det är väl egentligen det vi ser som den huvudsakliga konkurrensen, säger Jimmy Heibert.

LÄS ÄVEN: Har nått en halv miljon användare: Nu kliver Schibsted in som ägare

Nils Lund
nils@ehandel.se