Statligt ägda Postnord är ständigt under Post- och telestyrelsens (PTS) lupp. Och nu har PTS beslutat om nya tillståndsvillkor för frakt- och postbolaget. De nya villkoren gäller mellan 1 april i år till och med den 31 mars 2023. Låter det kort? Ja, tidigare tillståndsvillkor har sträckt sig under en längre period.
Detta görs mot bakgrund av PTS pågående arbete med att ta fram föreskrifter om utdelning av post och nya allmänna råd vid tillhandahållandet av samhällsomfattande posttjänst, skriver PTS och fortsätter:
Operatörer med tillstånd att bedriva postverksamhet. Postnord har den största marknadsandelen räknat i antalet utdelade brev och har fortsatt en mycket stark position både vad gäller sändningar och enstaka brev. Vidare är Postnord den enda postoperatören som har ett rikstäckande nät (100 procent av landets postmottagare) samt är den enda av de större postoperatörerna som har utdelning fem dagar i veckan.
Så vad gör då det nya tillståndet gällande? Jo, PTS har beslutat att Postnord även fortsatt ska vara en samhällsomfattande posttjänst. Bolaget ska därför se till att hela Sverige har en posstservice av god kvalitet och till rimliga priser.
Bolaget ska även utföra oberoende kvalitetsmätningar av befordringstider, förmedla särskild posttjänst till äldre och personer med funktionsnedsättning i glesbygd samt blindskriftsförsändelser till synskadade.
Fick beröm
Som Ehandel rapporterat fick Postnord i PTS senaste granskning i januari i år beröm för sina kvalitetsmätningar. Granskningen gällde främst brev som lämnats in för så kallad tvådagarsbefordran, alltså post som ska levereras inom två dagar till mottagaren. Och resultatet visade till att företaget mäter befordringstiden för mer än 80 000 frimärkta brev per år, med god kvalitet i mätningarna.
LÄS ÄVEN: Efter kritiken: Nu får Postnord beröm av PTS: ”Bra som helhet”
Postnord har dock tidigare fått kritik för sin brevhantering. Otillräcklig bemanning, dålig planering och för svag hantering av kundernas klagomål, löd exempelvis kritiken från PTS 2017.
I de nya tillståndskraven framgår det också Postnord ska dela ut post på upp till 20 kilo varje helgfri måndag och fredag. Men företaget får dock rätt att göra undantag från dessa regler i särskilt glesbefolkade områden som saknar bilväg som är farbar året runt. Detta undantag gäller även för öar utan fast landförbindelse – och som saknar reguljär färjetrafik.
Portnord ska även kunna ”krigsplacera personal” vid behov, och därför upprätta en dialog med Totalförsvarets plikt- och prövningsvar.
Trots ökad digitalisering finns ett behov av en fungerande posthantering av fysiska försändelser både i fredstid och under höjd beredskap. Regeringen bedömde bland annat hösten 2020 (...) att arbetet med att öka motståndskraften i de viktigaste samhällsfunktionerna, däribland post, behöver stärkas och vidareutvecklas. I propositionen angav regeringen även att det säkerhetspolitiska läget över tid hade försämrats i Sveriges närområde och Europa, skriver PTS.
I tidigare villkor har Postnord haft som villkor att beakta totalförsvarets behov av posttjänster vid höjd beredskap. Det nya villkoret utvecklar kravet på Postnord kring planering för höjd beredskap, däribland kring planering för personaltillgänglighet vid höjd beredskap.
Villkoret har inte sin grund i den nu rådande situationen i Ukraina, utan det långsiktiga behovet av att stärka totalförsvaret.