ANNONS

Efter inbrottet – så går det för influencerns smyckesbolag

Lisa Olsson.
ANNONS

Företaget blickar framåt efter de kostsamma motgångarna.

2018 grundade Lisa Olsson, tillsammans med den erfarna e-handlaren Oskar du Rietz Fogstrand, smyckesvarumärket Nootka. Företaget, som säljer smycken av återvunnet silver och guld, har sedan dess haft en växande e-handel. 2022 gjorde man dessutom en större investering i en egen butik, något som tyvärr blev en dyrare affär än tänkt.

Butiken utsattes nämligen för ett inbrott där smycken till ett försäljningsvärde på omkring 400 000 kronor stals. Inbrottet uppgavs vara den huvudsakliga anledningen till att verksamheten under 2022 gick med en förlust på 763 000 kronor.

Så gick det sedan

Nu verkar företaget ha återhämtat sig och enligt siffrorna för 2023, som Breakit tagit del av, nådde omsättningen 2,9 miljoner kronor. En ökning från 2,5 miljoner kronor föregående år. Rörelseresultatet vände från en förlust till en vinst på omkring 30 000 kronor.

Enligt kommentarer från företaget förbereder man sig också på en internationell expansion och fler samarbeten.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se