Japanska klädjätten och H&M-konkurrenten Uniqlo ångar på. H&M har det däremot som bekant ganska motigt och kämpigt för närvarande. Både omsättningen och framför allt vinsten blev betydligt lägre än väntat.
Men Uniqlo, eller rättare sagt kedjans ägare Fast Retailing, redovisar istället ökade intäkter. De växte med så mycket som 23 procent till 536 miljarder yen, motsvarande 42 miljarder kronor, i sitt fjärde kvartal.
Prognosen låg, enligt Bloomberg, på 470,9 miljarder yen, motsvarande 36 miljarder kronor. Samtidigt klättrade rörelseresultatet med hela 24 procent till 26,3 miljarder yen. Det motsvarar cirka 2 miljarder kronor. Väntat var 19,43 miljarder yen.
H&M måste spara
H&M redovisade som jämförelse en vinst på 902 miljoner kronor, i sitt tredje kvartal. Det är en rejäl dipp från motsvarande period i fjol – då resultatet uppgick till 6,2 miljarder. Analytiker räknade förvisso den här gången med en försämring. Men de trodde ändå att vinsten skulle landa på 2,5 miljarder.
Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen. Sammantaget gav dessa faktorer en kraftigt negativ resultatpåverkan i kvartalet, skrev H&M:s vd Helena Helmersson i kvartalsrapporten.
Försäljningssiffrorna landade på 57,5 miljarder, motsvarande en nedgång på 4 procent i lokala valutor. Nu måste H&M spara 2 miljarder kronor om året, de närmaste åren, och har redan aviserat butiksvarsel. Men H&M är omsättningsmässigt alltså fortfarande större än Uniqlo.
LÄS ÄVEN: Stentufft kvartal för H&M – tvingas till stora besparingar