ANNONS

Efter historiska beskedet - möbeljätten talar ut: "Motverkade ett kanalkrig"

Mio startar en helt ny marketplace för möbler
Björn Lindblad
"Blir vissa förenklingar".

I en historisk händelse har Mio tagit ett avgörande steg mot framtiden. 67 av kedjans 73 butiker övergår till ett nytt gemensamt ägande, genom en apportemission där butiksägare byter sina verksamheter och fastigheter mot aktier i Mio AB.

Denna strategiska förändring, internt kallad "Ett Mio", träder i kraft den 1 maj 2025 och syftar till att stärka Mios position på den svenska marknaden.

Jag är så imponerad av hur processen har fortskridit tillsammans med franchisetagarna. Flera av fastigheterna och verksamheterna har varit i flera generationer och där man nu överlåter sitt lokala direktägande till att bli delägare i Mio centralt, säger Björn Lindblad, vd för Mio.

Lindblad betonar att fokus ligger på att skapa en tydligare och mer konkurrenskraftig organisation som möter kundernas förväntningar.

Med projektet Ett Mio läggs grunden för en starkare och mer konkurrenskraftig organisation som står rustad att möta framtidens utmaningar, säger han.

Vi på Ehandel frågade Björn Lindblad hur denna historiska förändring kommer att påverka e-handelssatsningen. Franchisemodellen har i många fall visat sig hämma e-handelsutvecklingen hos bolag, även om just Mio verkar ha hittat ett fungerande system.

Hur kommer detta att påverka bolagets e-handel?

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se