Hösten 2022 köpte Adlibris upp den klassiska bokkedjan Pocket Shop. Förvärvet var klart först vid årskiftet och exakt hur de båda varumärkena skulle samexistera avslöjades inte, men nu gläntar man lite på locket.
LÄS ÄVEN: Affären i hamn – Adlibris ror hem klassiska kedjan
I dag slår Adlibris nämligen upp dörrarna till den första av två nya butiker på Arlanda terminal 5. De kommer att prydas med namnet Adlibris Pocket Shop och butikerna blir det första steget i förenandet av de två varumärkena.
Det är superspännande att få vara med om föreningen av två starka varumärken och att få ta med sig det bästa av Pocket Shop med in i Adlibris värld. Vi vill att våra kunder ska känna igen den hemtrevliga känsla som vi haft i våra butiker och samtidigt uppleva att det är något nytt och fräscht på gång, säger Cecilia Held, affärsområdeschef på Adlibris, tidigare vice vd på Pocket Shop.
Ett första steg
Butik nummer två väntas öppna i slutet av året och öppningarna är en del av det nya affärsområdet Retail som ska samla bolagets detaljhandel i samma del av organisationen. Målet är också butikerna ska stärka Adlibris varumärke genom att förbättra kundupplevelsen och ge inspiration till att fler ska läsa mer.
Vi har just startat upp ett arbete med vårt varumärke där våra retail-etableringar är en viktig del av vårt varumärke. Öppningarna på Arlanda är ett första steg och vi ser fram emot att vidareutveckla det och att få dela upplevelsen med alla våra kunder, säger Jonas Karlén, vd på Adlibris.
Pocket shop led svårt under 2020 och 2021, då man omsatte runt 50 miljoner respektive år, med illröda siffror på sista raden. Det var ett kraftigt ras från de 131 miljoner man omsatte under 2019. Under fjolåret studsade man tillbaka något med en försäljning runt 88 miljoner kronor.
Både Adlibris och Pocket Shop tillhör Bonnierkoncernen sedan tidigare, men återfanns då på olika ställen i koncernen.