Under måndagen samlades över 300 personer på Quality Hotel Globe i Stockholm för att delta i vad som enligt arrangören Nordic Web Team ska vara Sveriges första Meet Magento-event. Open Source-plattformen Magento är tillsammans med Prestashop och WooCommerce enligt Ehandelsindex den populäraste bland svenska e-handlare, och eventet lockade studenter, företagare, entreprenörer och leverantörer som alla kom för att få lära sig det senaste om plattformen, få in en fot i branschen eller knyta kontakter för eventuellt fortsatt samarbete.
- Intresset har varit jättestort. Alla är här, säger Johan Liljeholm som är Meet Magento organizer och i vanliga fall senior e-commerce advisor på Nordic Web Team.
PJ Utsi på Vaimo pratade om Magento och omnikanal
Enligt Nordic Web Team var måndagens event första gången Meet Magento anordnades i Sverige. Att det inte har skett tidigare ska enligt arrangören bero på att Meet Magento Association tidigare haft svårt att hitta någon de vill samarbeta med. I år ägde ett 20-tal presentationer rum på två scener, varav den ena var inriktad på development och den andra på business.
- Man kör lokala anpassningar för att det ska fungera. Det här är ett Meet Magento som är helt på engelska för att publiken förstår engelska väldigt bra. Sen har vi ju svenska speakers som blir som någon form av lokal anpassning, berättar Johan Liljeholm.
Meet Magento Sweden ägde rum på Quality Hotel Globe
Att Magento är en open source-plattform innebär att alla som arbetar med den kan göra förändringar i den, och om de blir populära kan fler ta efter och använda samma uppfinning. Eftersom plattformen är öppen för alla att göra programändringar för eget bruk i, behöver till exempel e-handlare inte oroa sig över att deras leverantör av någon anledning inte skulle kunna fortsätta att sköta plattformen åt företaget ifråga. Det finns nämligen andra i det så kallade communityt som i så fall kan ta över.
Johan Liljeholm minglar med Gulnaz Khusainova som är VD på EasySize
- Communityt är egentligen oslagbart. Plattformen har 400 utvecklare och sen har vi solutionspartners över hela världen, och du har tusentals utvecklare som arbetar på plattformen. Och att den är framtidssäkrad. Communityt ser till att den fungerar både för enterprise och mindre bolag.
Varför är det bra att ses och nätverka såhär?
- På Magentoplattformen vinner alla på att dela på kunskap. Det är så communityt växer och blir större. I dag är första gången i Sverige som alla Magentoleverantörer träffas och nätverkar.
Under dagen bjöds gästerna på bland annat lunch och eftermiddagsfika
Föredragen för dagen, som bestod av både svenska och internationella representanter, bjöd på talare från bland andra Klarna, Gymgrossisten, Vaimo och NA-KD som alla gav exempel på hur man kan arbeta med Magento.
Men dagen innehöll också presentationer från personer som gav en inblick i helt andra ämnen. Till exempel tipsade grundaren av EasySize, Gulnaz Khusainova, om hur företag kan använda sin data för att knyta till sig sina kunder och i förlängningen sälja mer, och Guido Jansen, som är Chief Psychology Officer på Euroflorist berättade om fördelarna med att ta hänsyn till människors undermedvetna när man jobbar med e-handel. Ehandel.se fick exklusiva intervjuer med både Gulnaz Khusainova och Guido Jansen, så mer information om hur de jobbar kommer att presenteras på sajten inom kort.
Mjukglassmaskinerna som fanns på plats gjorde stor succé
Enligt Nordic Web Team drog gårdagens event något fler besökare än beräknat, och Johan Liljeholm är säker på att Meet Magento Sweden nu kommer att bli ett återkommande evenemang.
- Ja, nu kommer det att bli återkommande varje år. Till en början en gång om året. Förändringen blir i så fall att det istället växer till omfatta två dagar. Det är så det brukar vara på de andra Meet Magento.
Hur stor publik kan ni locka nästa år, tror du?
- Då drar vi 400 besökare, lovar Johan Liljeholm.
Ehandel.se (Johanna Allhorn och Zophia Karlsson) var givetvis på plats
Fler bilder: Popcorn, mingel och plattformar på Meet Magento Sweden