ANNONS

Efter Foodora-dealen: Vässla lockar fler last mile-aktörer

Vässlas Sverigechef Sara Öskog berättar om nya samarbeten
Vässla/Pressbild

Siktar på tvåsiffrig tillväxt och en fördubbling av antalet anställda.

ANNONS

I början av december förra året så stod det klart att Vässla, som säljer elmopeder, skulle inleda ett samarbete med Foodora. Last mile-bolagets bud kan numera därmed välja att köra Vässla Bike, genom att betala en månadskostnad.

LÄS ÄVEN: Foodoras bud erbjuds elmoped – krokar arm med Vässla

Vässla säger sig ha som mål att göra hela last mile-branschen eldriven i Sverige. Och nu har bolaget krokat arm med ytterligare tre last mile-aktörer, nämligen: Bolt, Wolt och Vembla. Upplägget är detsamma som för Foodora. Buden kan prenumerera på en Vässlamoped, genom att betala en abonnemangskostnad varje månad.

Vi har stora visioner för Vässla och satsningen på leveransmarknaden är en viktig del i satsningen framåt. För närvarande har vi en tvåsiffrig tillväxt varje månad och under 2022 siktar vi även på att minst fördubbla antalet anställda på huvudkontoret i Stockholm, kommenterar Sara Öskog, Sverigechef för Vässla.

Kan fällas ihop

Nyligen släppte bolaget även sin prenumerationsmodell för budpersonal i Spanien och Tyskland.

Vässla har sitt huvudkontor i Stockholm och grundades 2017 av entreprenören Rickard Bröms. Produkten Vässla Bike är en mix av moped, cykel och kickbike, med en maxhastighet på 20 kilometer i timmen och en räckvidd på totalt fyra mil. Fordonet, som kan fällas ihop, får köra på cykelbanan och kräver ingen registrering hos Transportstyrelsen.

David Gustavsson
david@ehandel.se