Ellos fick nog. I slutet av mars i år bestämde de sig för att skrota e-handlaren Stayhard. Anledningen: Ellos bedömde att bolaget inte var tillräckligt lönsamt, för att få ingå i Ellos-gruppens portfölj.
Men börsnoterade Footway, som säljer skor på nätet, gör en annan bedömning. Footway köper nu varumärket Stayhard, samt domännamnet och varulagret. Prislappen väntas uppgå till mellan 15 till 20 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.
Planen är nu att integrera Stayhard i Footways e-handel. Och modehandlarens lager ska flytta in till Footways stora lageranläggning utanför Eskilstuna. I början av september ska allt vara klart.
Vi ser stora möjligheter i att bygga vidare på Stayhards starka varumärke och nischade koncept. Det är ytterligare ett steg i rätt riktning för att kunna erbjuda ännu fler specialiserade butiker på Footways plattform, kommenterar Daniel Mühlbach, vd för Footway Group.
Engagerad kundgrupp
Han uppger vidare att han tror att Stayhard kommer att omsätta mellan 20 till 30 miljoner under de närmaste 12 månaderna.
Dagens besked om att varumärket Stayhard kommer att leva vidare är naturligtvis väldigt glädjande. Stayhard har en engagerad och dedikerad kundgrupp och har under åren bidragit mycket till Ellos Groups digitaliseringsresa och utveckling. Vi är övertygade om att Footway Group är en bra ägare för att fortsätta utveckla Stayhard som varumärke och nätbutik på sin plattform, kommenterar Ellos-gruppens vd Hans Ohlsson.
Footway har dock hittills haft ett tufft 2022. I mars vinstvarnade bolaget, efter inleveransproblem från utlandet och minskad efterfrågan. Och i första kvartalet landade EBIT-resultatet på dystra -71,2 miljoner, jämfört med en förlust på -12,8 miljoner, motsvarande kvartal i fjol.
LÄS ÄVEN: Rekordstor förlust för Footway – ”utmanande tider”