ANNONS

Efter e-handelssatsning: Body Shops ägare vänder till vinst

Roberto Marques, vd
Foto: Natura (Porträttbild)

Majoriteten av köpen är nu digitala.

ANNONS

Natura & Co som äger skönhetsvarumärkena Avon och Aesop samt butikskedjan The Body Shop rapporterar ett starkt andra kvartal. Från att förra året gjort en förlust på närmare 650 miljoner kronor (BRL$388,5M), under andra kvartalet, till att i år göra en vinst på nära 390 miljoner kronor. Den totala omsättningen landade på 15,7 miljarder kronor (BRL$9,5B).

Enligt bolaget består vändningen till stor del av en satsning på digital handel. 51 procent av bolagets försäljning ska under kvartalet varit digital, vilket dock inkluderar flera kanaler som e-handel, appar och “social selling”. Den renodlade e-handeln (nätbutikerna) ska för skönhetsjätten stå för 10 procent av omsättningen, vilket dock förstås blir en ansenlig summa.

Digitalt genomförda köp representerade 51 procent av den totala omsättningen, upp från 48 procent under föregående kvartal. Detta fastän kunderna gradvis återvänder till butikerna i samband med att de öppnar igen, vilket återspeglas i den lägre andelen onlineförsäljning hos The Body Shop och Aesop, säger Roberto Marques, vd för Natura & Co, i delårsrapporten.

The Body Shops e-handel ska stå för 37 procent av kedjans totala försäljning, vilket är en minskning från samma period i fjol då den nådde 59 procent när pandemin kulminerade. Enligt Natura & Co ser man en återbalansering av handeln där den fysiska detaljhandeln sakta vaknar till liv igen.

Ändå är andelen digitala köp fyra gånger så hög som som innan pandemin. Vilket visar på en ny inriktning i bolagets digitala transformation, säger Roberto Marques.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se