I slutet av förra året så gjorde det svenska inredningsbolaget Rowico en storsatsning på egen försäljning. Från att ha sålt sina möbler via återförsäljare, i femtio år, så tog företaget och öppnade en egen e-handel.
Vi ser att behovet av att äga en egen försäljningskanal har ökat än mer under rådande pandemi, vilket har gjort att vi skyndat på detta, berättade Malin Schramm, försäljningschef på Rowico, i september i fjol.
LÄS ÄVEN: De möblerar om – och släpper egen e-handel: ”Stark trend”
Nu meddelar bolaget att man tar ytterligare ett steg på denna resa. Rowico öppnar nämligen ett eget showroom på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Den nya lokalen ska vara på 170 kvadratmeter.
Vi kan med glädje meddela att vi planerar att öppna ett showroom i Stockholm under maj månad. Vi har under en tid letat efter en lokal med bra läge i Stockholm. När vi hittade denna fantastiska lokal med högklassig exponering mot en av Stockholms mest trafikerade adresser föll alla pusselbitar på plats, säger Jessica Hammargren, vd på Rowico, i ett pressutskick.
Samtidigt avslöjar man att omsättningen ökat med 25 procent i Sverige sedan lanseringen av den egna e-handeln. Detta betyder dock inte att man överger sina återförsäljare, utan showroomet ska även vara till för dem.
Det medför att det blir lättare för oss att kunna möta våra återförsäljare som finns i mellan och norra Sverige samt i utlandet. Vi ser fram emot att välkomna dem till en miljö som andas Rowico Homes DNA, säger Jessica Hammargren.
2020 omsatte Rowico en kvarts miljard med ett rörelseresultat på 24 miljoner.