Det ser enligt många bedömare ovanligt dystert ut för handlarna inför Black Week och julhandeln. Mycket har som bekant blivit mycket dyrare sedan i somras. Och konsumenterna väntas lägga mindre pengar på julklappar än vanligt.
Att tomtens säck blir lättare i år har i alla fall slagits fast både i en ny undersökning från Prisjakt och i ytterligare en från reklam- och it-företaget Channel Factory.
Nu presenteras ännu en rapport i ämnet. Och den här gången kommer den från boxbolaget Iboxen som sysslar med utomhusboxar för paketleveranser. 1 000 svenskar i åldrarna 20 till 74 år har fått svara på frågor, om hur de ser på årets julhandel.
Och den här gången är det en mycket ljusare julhandel som spås. Vi ska dock komma ihåg att det är ett företag som står bakom rapporten. Det ligger förstås i Iboxens intresse att konstatera att det går bra för inte minst e-handeln. För en välmående e-handel är lika med ökade paketvolymer.
"Högre utgifter"
Men det är av allt att döma en gediget genomförd undersökning.
Lite mer än hälften uppger att de ska lägga lika mycket pengar som i fjol, 25 procent ska spendera något mindre – medan 11 procent räknar med att lägga betydligt mindre än vanligt. Samtidigt svarar 65 procent att de ska handla lika många eller fler julklappar på nätet i år, jämfört med i fjol.
Det är intressant att så många ändå anger att de kommer att lägga lika mycket eller öka sin julklappsbudget i år, en budgetpost som ökat stadigt för svensken de senaste åren. Samtidigt så är det självklart så att högre utgifter skapar osäkerhet, kommenterar Iboxens kommunikationschef Markus Trautmann.
Det ska dock sägas att det bara är ynka 1 procent som uppger att de ska shoppa "mycket mer" julklappar i år.
Äldre nobbar e-handeln
Var handlar då de tillfrågade helst sina julklappar? Jo, här är det faktiskt i stort sett jämnt (tomte)skägg mellan fysiska butiker (51 procent) och e-handeln (49). Men vägvalen skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper.
67 procent av de mellan 35 till 44 år föredrar att sköta sina julklappsinköp på nätet. Bland den yngsta målgruppen, 20 till 24, handlar hälften i butik och hälften på nätet. Men hela 75 procent av de som är 65 år eller äldre shoppar helst sina julklappar i fysiska butiker.
Hårda siffror från undersökningen
Kommer du att lägga mer pengar, lika mycket eller mindre på julklappsinköp än i fjol?
Mycket mer: 1 procent
Något mer: 6 procent
Lika mycket: 53 procent
Något mindre: 25 procent
Mycket mindre: 11 procent
Hur många julklappar kommer du att handla på nätet i år jämfört med förra året?
Många fler: 2 procent
Något fler: 7 procent
Ungefär lika många: 56 procent
Något färre: 11 procent
Mycket färre: 7 procent
Vet ej: 17 procent