Brexit är genomfört och det innebär nya utmaningar för såväl e-handlare som konsumenter. Inte minst verkar det ha ställt till det för de som skickar sina paket från Storbritannien, något som lett till att svenska privatimportörer blivit utan sina paket.
Framför allt verkar privatpersoner och mindre företag haft svårigheter med att få till det rätt med dokumenten, trots Post Office pågående kampanj.
Det har skickats en hel del från Storbritannien som har gått i retur på grund av att de saknat rätt handlingar, berättar Maria Ibsén på Postnords presstjänst.
De paket som alltså inte kommer med rätt blanketter skickas helt sonika tillbaka. De staplas inte på hög i väntan på rättelser. Istället får avsändaren helt enkelt göra om hela processen från början.
Men trots att de privatimporterade paketen från Storbritannien numer hanteras med övriga paket som kommer från länder utanför EU verkar omställningen ha gått bra.
Importen av små paket från England passerar tullagret på Arlanda och det är klart att de märker en ökning när det tillkommer ett land, men det är inte så att de känner sig överväldigade, säger Maria Ibsén.
För företagspaketen har det dock inte varit några förändringar, något som naturligtvis förenklat omställningen. De går nämligen fortfarande via Holland tack vare paketsamarbetet med DPD. Något som gäller i åtminstone ytterligare ett halvår framåt.
Nyfiken på hur e-handeln ska fungera efter Brexit? Missa inte vår helgläsning den här veckan. Publiceras klockan 10 på lördag.