ANNONS

Efter börsyran: Så ser noterade e-handlare på sin börsresa: "Tar fokus"

Markus Lindblad på Haypp Group berättar om deras börsresa
Pressbild/Istock

"Svårt att nå igenom bruset när noteringarna ökar".

ANNONS
De som behöver fylla på sin börs – kan vara lockade av gå till börsen, för att få in mer investeringskapital. Det kan exempelvis också handla om behov av ett breddat ägande, för att få in mer kompetens i styrelsen.
Och i fjol valde många svenska e-handlare att notera sig på antingen Stockholmsbörsen eller alternativet för snabbväxande uppstickare, First North.
Men hur har det då gått på börsen för de e-handlare som noterade sig under 2021? Vi har kontaktat ett flertal. Men få har velat ge några uttömmande svar. Så här svarar till exempel Rugvistas vd Michael Lindskog:
Vi kan tyvärr inte uttala oss om detta för tillfället då vi är i tyst period. Tar dock gärna en diskussion efter att vi har publicerat våra Q4 siffror den 17:e februari.
Men kan du säga något allmänt om börsens utveckling?
Jag kan säga att mitt fokus generellt sett är att utveckla vår affär och organisation. Om vi levererar på vår långsiktiga ambitioner och målsättningar, så hoppas och tror vi att aktiemarknaden också ser det i det långa loppet.
Vi har även vid upprepade tillfällen sökt noterade affischbolaget Desenios vd för en kommentar. Där var beskedet först, följande:
Tyvärr är Fredrik Palm upptagen nu i eftermiddag. Är det inte aktuellt att skicka in svar under morgondagen?
Ehandel tackade förstås ja till det. Därefter blev det tyst. Men på torsdagseftermiddagen fick vi veta att Desenio "tyvärr inte kommer ha möjlighet att svara" på frågorna. Affischbolaget har sedan sommaren 2021 – med en efterföljande vinstvarning under hösten – haft en riktigt tuff resa på börsen hittills. Bolaget, som noterades i mars förra året, har fortsatt att falla under vintern.

Och under den blodröda börsmåndagen den 24 januari fortsatte kursen ned med runt 11 procent. Kursen stängde sedan på runt 17 kronor. Det kan jämföras med introduktionskursen på 88 kronor, för snart ett år sedan. Finansmannen Mats Qviberg, som inledningsvis hyllade bolaget, surnade till efter höstens vinstvarning och sålde hela sitt innehav i Desenio i oktober.

Det kan förklara motviljan till medie-medverkan i det fallet. Men varför det generellt tycks finnas ett motstånd mot att uttala sig i frågor kring börsutvecklingen är oklart.

Kanske beror det på att allt blir ömtåligt och känsligt efter en notering. Man får exempelvis inte göra kurspåverkande uttalanden och ägarna är måna om att affärskritisk information inte läcker ut till konkurrenter. Noterade bolag blir därmed helt enkelt i viss mån bakbundna av aktieägarna.

Börsfall i januari

Vi har dessutom sett en usel start på börsåret 2022. Ja, rent av en av de sämsta hittills under hela 00-talet, enligt Avanza-ägda börs- och fondguiden Placera. Måndagen den 24 januari blev en extra blodröd historia på Stockholmsbörsen, som backade med över 4 procent. Det blev därmed den sämsta börsdagen, sedan börskraschen på över 20 procent vid pandemiutbrottet i början av mars 2020.

Börsnedgången förklaras bland annat av en skenande inflation – och väntade räntehöjningar från USA:s centralbank Federal Reserve i mars. I Sverige har inflationen inte varit lika hög nu som sedan 1993, främst påeldad av rekordhöga el- och drivmedelspriser.

Men den säkerhetspolitiska oron kring Ryssland respektive Natos militära upprustningar i Ukraina spär också på börsturbulensen. Dessutom märks nu en ekonomisk avmattning i Kina som bland annat plågas av minskad tillväxt och en knepig fastighetskris, med rejält skuldsatta fastighetsbolag som inte har råd att amortera sina lån längre.

"Tar tid och fokus"

Ett, sedan i mitten av oktober, First North-noterat bolag som däremot väljer att lägga ut texten lite mer kring sin börsutveckling – är Haypp Group. Koncernen äger och driver bland annat Snusbolaget.se. Markus Lindblad, som har titeln Head of External Affairs på koncernen, säger att man som börsbolag har ett stort fokus på att öka försäljningen.

Som noterat bolag är vårt fokus att leverera enligt lagd strategi och på våra finansiella mål över tid. Det betyder bland annat fokus på tillväxt framför lönsamhet i det korta perspektivet och att ytterligare stärka den ledande position inom vår kategori. Inte minst i Norden, men även i USA, UK och de tysktalande delarna av Europa (där bolaget säljer sina snus- och nikotinpåseprodukter reds. anm.)

Vad har varit den största överraskningen?

Det som vi själva har kunnat styra över har blivit som vi önskat. Det har handlat om ökad genomlysning av bolaget och mer tydlighet i ägarkollektivet. Samt förbättrade kommunikationsmöjligheter kring vår strategi. Men största överraskningen för oss, även om vi i teorin var medvetna om det, var att det tar en del tid och fokus att vara ett noterat bolag.

Han tillägger att bolagets utmaningar och möjligheter på börsen helt beror på hur man levererar utifrån den lagda strategin.

Vi som bolag har en historia av att leverera på våra uppsatta mål. Det är en utmaning varje år att fortsätta på den inslagna vägen. Övergången från snus och till den snabbväxande kategorin nikotinpåsar är en trend vi ser öka på flera av våra marknader – med stöd av regulatoriska beslut, såväl som av kundernas efterfrågan, säger Markus Lindblad och fortsätter:

Vi måste nu tydliggöra den resan och fortsätta förmedla detta budskap gentemot inte bara våra kunder utan även investerarna och visa på styrkorna i vår affär varje kvartal.

Hur ser du och koncernen på den skarpa börsnedgången i januari?

Historien visar att konsumentprodukter med nikotin primärt påverkas av konsumentens preferenser och staters regleringar, snarare än inflation och räntor.

Vad avser den operationella utvecklingen har Haypp Group en bevisad affärsmodell som levererat hög tillväxt de senaste åren, vår strategi ligger fast och vi är beslutna om att leverera på våra finansiella mål.

"Många noterade bolag"

En annan e-handlare som gick till First North förra året var Bokus-gruppen, som noterades i början av juni. Vd:n Maria Edsman tillhör dock de börs-vd:ar på e-handelssidan som inte vill göra några detaljerade uttalanden om börsutvecklingen.

Vi hänvisar till våra officiella rapporter när det gäller hur det går för oss som företag, nästa kommer 17 februari, säger Maria Edsman.

Men är det något som överraskat er under börsresan hittills?

Det blev som vi hade tänkt oss, men eftersom vi inte varit noterade innan är det mycket nytt att vänja sig vid.

Vad ser ni för utmaningar?

Vår största utmaning är att nå ut i bruset av all information, eftersom det är så många bolag som är noterade och fler som blir det i snabb takt.

Hon vill däremot inte säga något om de senaste veckornas kraftiga börsnedgång.

Vi väljer att inte kommentera börsens utveckling i stort, utan lämnar det åt andra.

David Gustavsson
david@ehandel.se