Idag släpptes Biancas kollektion för Nelly.com vilket kraschade sajten en sekund efter att klockan slog 10.00. Nellys IT-team jobbade hårt och drygt 20 minuter senare var sajten live igen.
LÄS ÄVEN: Biancas fans kraschade Nelly.com efter en sekund: ”Snälla håll ut”
Jag vet inte var jag ska börja, nästan hela kollektionen är slutsåld på mindre än 30 minuter. Allt är typ slut! Asså va?! säger Bianca Ingrosso som kommenterar lanseringen live på Instagram.
Nellys vd Kristina Lukes berättar för Ehandel att kundanstormningen var över förväntan. Man hade förberett sig och stärkt upp sajten inför lanseringen men det var svårt att tro att det skulle bli en så pass hög efterfrågan.
Det var mycket känslor, precis som det ska vara vid lansering. Vi blev överrumplade över det enormt stora intresset, men vår IT-avdelning satt självklart beredda och jobbade snabbt på en lösning, säger Kristina.
Vi vet i dagsläget inte varför sajten kraschade men vi kan väl bara konstatera att våra kunder var riktigt peppad på att både handla kollektionen och se kampanjmaterial samtidigt. Vi hade dessutom dubbelt så mycket trafik jämfört med Black Friday, något som vi inte riktigt hade räknat med. Vi sålde 80 procent av kollektionen direkt när sajten kom upp.
Inför lanseringen fick även kunderna chansen till att förbereda sig. Företaget ville minska risken för överkonsumtion och spontanköp och lät därför kunderna att preppa sin shoppingkorg några dagar innan lanseringen.
Det var ett verktyg och service som lät våra kunder se hela kollektionen och planera sitt inköp innan lansering för att minimera panikköp när kollektionen gick live.
Genom att släppa möjligheten att för-preppa sin shoppingkorg så ville vi helt enkelt ge kunden möjlighet att se kollektionen och kampanjen i sin helhet.
På Instagram säger Bianca att hon är i chock över hon snabbt allting har sålt slut och att både hon och lagerpersonalen på Nelly har gråtit av glädje.
Nelly har aldrig tagit in så här mycket produkter för jag ville säkerställa att det inte skulle ta slut, att alla som vill ha ska kunna få. Jag har gråtit så mycket. De ringde mig från lagret och grät så mycket, säger Bianca.
Jag har inte ens fått alla plagg än. Det här är det sjukaste. Jag vill bara säga att jag är så tacksam att jag vet inte vart jag ska börja. Det har varit det roligaste samarbetet jag någonsin har haft.
Att Bianca Ingrossos lanseringar kraschar e-handelsbutiker och att produkter säljer slut hör inte till ovanligheterna. Trots det ville Nelly göra Biancas kollektion så pass unik att man inte köpte in större kvantitet än vad man brukar.
Det är vårt största designsamarbete någonsin, både kopplat till antal styles och kvantiteter. Däremot så har vi inte större volymer än på våra egna bästsäljande produkter. Vi har alltså aldrig köpt in så här många produkter kopplat till ett designsamarbete, men det är det största vi har gjort, förklarar Kristina Lukes.
Den som inte hann klicka hem något från kollektionen kan dock inte räkna med en påfyllning trots att sajten signalerar att vissa slutsålda plagg "kommer snart".
Den enda påfyllningen som kommer är från eventuella returer.
Vilka lärdomar tar ni med er till nästa gång efter denna lansering?
Så långt har vi inte kommit än, idag njuter vi av lanseringen! avslutar Kristina Lukes.