ANNONS

Efter ännu en succérapport: Boozt bygger nytt megalager

Sandra Gadd på Boozt
Boozt/Pressbild

Ska fördubbla sin kapacitet i Ängelholm.

ANNONS

På torsdagen kom Boozts rapport för det fjärde kvartalet. Och det blev som väntat ännu en gång fina siffror från den danskägda e-handlaren som har Norden som sin huvudmarknad.

LÄS ÄVEN: Nytt starkt kvartal av Boozt – levererar på bred front

Omsättningen landade på 2,99 miljarder kronor, vilket var en ökning med 23 procent, från fjolårets 2,44 miljarder. Rörelseresultat tickade samtidigt in på 230 miljoner kronor, jämfört med 170 miljoner i Q4 2022.

Boozts aktie var direkt upp med 4 procent på rapporten, som imponerade på marknaden.

Ehandel fick en intervju med Boozts talesperson i Sverige, Sandra Gadd, som till vardags är e-handlarens CFO eller ekonomichef.

Vi fick en väldigt fin avslutning på året och nådde toppen av vår prognos med fint förbättrad lönsamhet, säger Sandra Gadd till Ehandel.

Vad förklarar de starka siffrorna?

Vi har lyckats att bygga en starkt "department store" och får kunderna att shoppa mer än i en kategori, vilket driver upp ordervärdet och man lägger fler varor i varje order. Mer än 5 procent av kunderna handlar i mer än i en kategori på Boozt.com. Och kunderna kommer tillbaka allt oftare.

Försäljningen i kategorierna kids, sports, beauty och home ökade exempelvis med 35 procent under det fjärde kvartalet.

Vad ligger returgraden på?

Runt 35 procent.

Det låter mycket?

Inte för att vara i vår kategori. Vi kommer alltid ha returer i någon form, så är det när man säljer kläder.

Vi har på Ehandel noterat att ni har väldigt mycket reor. Hur kommer det sig?

Det är en del av verksamheten och vi tar den lagerrisken. Kunden är ganska priskänslig i dag, inte minst i den här marknaden. Och då måste vi sätta rätt pris hela tiden.

Men hur slår det mot era marginaler?

Vi förbättrar ju som du ser vår marginal, den är över 10 procent, så vi klarar uppenbarligen det.

Vår värdekedja är ganska resurseffektiv och våra hanteringskostnader var nästan ner 1 procentenhet i år. Och vi har gjort de investeringar som behöver göras. Att vi har en effektiv värdekedja är ett tecken på att vår affärsmodell håller.

Samtidigt har många modehandlare haft det tufft i lågkonjunkturen. Men Boozt har – liksom exempelvis andra urstarka e-handelsvarumärken som Lyko, Revolutionrace och Apotea – fortsatt att imponera och leverera urstarka rapporter på löpande band.

Vi har varit lönsamma sedan 2016 och fokuserat på att skapa en skalbar verksamhet med väldigt hög grad av automation. Det handlar om att alltid ha relevanta erbjudanden, vara snabb, att sätta rätt pris och se till att allt är enkelt för kunden.

Kommer ni presentera några sortimentnyheter i år?

Vi jobbar hela tiden med sortimentet och vi har en hel del kvar att göra i de mindre kategorierna.

Det är i dag 100 personer som jobbar med sortimentet och med inköp. Men jag kan ju redan nu säga att vi inte kommer att börja lansera exempelvis mat, säger Sandra Gadd lite skämtsamt.

En stor grej som kommer att hända framöver är att Boozt ska bygga ett till lager, nära det befintliga lagret utmed E6 i Ängelholm. Målet är att det ska vara färdigbyggt under 2026. Det nya lagret få en fördubblad kapacitet, jämfört med det gamla.

Vi behöver mer kapacitet helt enkelt och vårt gamla lager kan inte byggas ut mer för det inte finns mer plats på den tomten helt enkelt. Så nu bygger vi ett nytt på en tomt som är 88 000 kvadratmeter.

Under 2024 är målet att nå en tillväxt på mellan 5 till 15 procent med en marginal på runt 6 procent.

David Gustavsson
david@ehandel.se