I mitten på augusti i år sålde Adidas Reebok till Authentic Brands Group. Prislappen uppgick till drygt motsvarande 21 miljarder kronor. Försäljningen var ett resultat av att Reebok hade dragits med olönsamhet i flera år. Reebok välkomnade samtidigt avyttringen, då Reebok-ledningen upplevde att varumärket hade hamnat allt för mycket i skuggan av Adidas.
LÄS ÄVEN: Efter lönsamhetsproblem: Adidas säljer Reebok för 21 miljarder
Nu med nya ägare försöker varumärket att hitta en ny identitet, rapporterar sajten Retail Dive. Reebok försöker återuppfinna sig självt och en ny vision utarbetas.
Varumärkets senaste reklamfilm fokuserar exempelvis på konsumenternas inre monolog. I filmen hörs en "voiceover" som ställer både vardagliga och filosofiska frågor, såsom: "Sitter de här bra på mina fötter?" och "var tar mina fötter slut av vart börjar jorden?". Det ska, enligt företaget, fånga människors virrvarr av både triviala och djupa tankar om vartannat. I marknadsföringen använder de sig av artisten Joyce Wrice.
Vi vill relatera till människor på en mer personlig nivå genom att erkänna att alla våra inre tankar är giltiga – hur allvarliga eller triviala de än är, säger Jide Osifeso, design- och marknadsdirektör på Reebok, i ett uttalande.
Men den nya varumärkesidentiteten är också nygammal, då den handlar mycket om att gå tillbaka till företagets rötter. Reebok har gått från att vara ett varumärke med fokus på träningsskor och fitnesskläder för främst kvinnor – till att, under Adidasägandet, bli mer av ett brett sportmärke. Den nya ägaren Authentic Brands Group uppges tänka om för att låta Reebok återigen främst rikta sig mot främst kvinnliga konsumenter.